Varm sommar har gett fler båtskador

Göran Södergren tog den vanliga rutten men körde på grund eftersom vattenståndet var lägre än normalt.
Göran Södergren tog den vanliga rutten men körde på grund eftersom vattenståndet var lägre än normalt.
Många fritidsbåtar har gått på grund i år. Det vittnar både marinor och försäkringsbolag om.

Göran Södergren på Ingarö stötte i botten på grund av den låga vattennivån.

I år har ovanligt många fritidsbåtar gått på grund. Göran Södergren jobbar på Svedea försäkringar och har sett fler anmälningar än vanligt.

– Enligt skadereglerarna har det varit många fler grundstötningar i år än normalt. Inte så många allvarliga olyckor, men onödiga. Varven jag har pratat med säger samma sak, berättar han.

Men han har inte bara sett anmälningarna, han har också känt botten på nära håll – med motorn på sin egen båt på Ingarö.

När han skulle köra ut ur viken där båten ligger förtöjd tog han samma väg som vanligt, men skrapade plötsligt i botten.

– Där ska jag absolut inte gå på grund i vanliga fall, men nu hände det. Då kände jag att jag ville gå ut och varna folk så att de är mer försiktiga medan vattenståndet är lågt, säger Göran Södergren.

Han klarade grundstötningen utan att skada båten eftersom botten i viken består av lera. Men alla har inte lika stor tur, och enligt Göran Södergren är det vanligt att man går på grund på precis samma sätt som han själv gjorde.

– Det är vanligt att man går på grund vid hemmahamnen. Man känner till området bra och tar mer risker, kör närmre och närmre kanterna. Tipset är att låta bli det, helt enkelt. Håll ut från uddar och gena inte, säger han.

Varven har också märkt av det ökade antalet olyckor. Marindepån i Fisksätra hade tre trasiga motorer på verkstaden bara i slutet av förra veckan – och en fjärde på ingång. Alla hade skadats av grundstötningar.

Men där tror personalen att det finns fler anledningar än bara vattennivån.

– Det har varit onormalt mycket olyckor i år, och visst finns det de som går på grund för att vattnet är lägre än vanligt på platser där de brukar köra, men mycket beror nog på det fina vädret. Många har varit ute på sjön, då hittar de fler grund också, säger Mats McIvor på Marindepån Nacka.

Den vanligaste skadan när en motorbåt går på grund är att skäddan, den lilla fenan under propellern, går av. Dessutom kan propellern skadas och propelleraxeln bli sned.

Den typen av skador måste alltid lagas.

– Annars kan underhuset ta in vatten för att packboxen börjar läcka, säger Mats McIvor.

Det är vanligt att man går på grund vid hemmahamnen.Göran Södergren, Ingaröbo

Fakta

Lägre vattenstånd än vanligt

I slutet av förra veckan var vatten­nivån 14 centimeter lägre än normalt i Stockholms skärgård.

Under juli månad låg vattenståndet länge på siffror mellan 20 och 32 centimeter lägre än normalt.

Flera gånger i sommar har Strömma kanalbolag inte kunnat köra genom Strömma kanal på väg till Sandhamn på grund av den onormalt låga vattennivån.

källa: SMHI och Strömma ­kanalbolag