Varmt ljus på perrongen i nya tunnelbanan

Nu arbetar arkitekterna med hur de nya stationerna ska ljussättas.
Nu arbetar arkitekterna med hur de nya stationerna ska ljussättas.
Ljus som gör konstverken rättvisa, ljus som hjälper resenärerna i rulltrappor och på perronger. Det arbetas redan för fullt med hur de nya stationerna på gula linjen ska se ut.

När nya gula linjen från Odenplan till Arenastaden tas i bruk om kanske sex år kommer resenärerna att få en konstupplevelse på resan.

Till exempel består taket på Arenastadens station av pixlar från ett extremt uppförstorat foto.

Det material som själva pixlarna ska tillverkas av ska också bära upp ljudisolering.

Ska återge konstnärens vision

Men det handlar inte bara om ljud när stationerna ska utformas. Även ljuset är viktigt. Ljust nu testas olika ljussättningar och material, skriver landstingets förvaltning för nya tunnelbanan på sin webb:

– Vi är bryggan mellan konstnärens idé och det tekniska projektet. Vi har tagit fram vackra, hållbara material som vi tror på. Men möter de kravbilden och vilket material återger konstnärernas koncept på bästa sätt? säger Elsa Wifstrand på arkitektkontoret &Rundquist.

Varmt och kallt ljus

Ljuset på stationerna ska både vara behagligt och ha en funktion. Till exempel får plattformskanter och där man kliver av och på rulltrapporna extra belysning.

I biljetthallen blir det ett kallare ljus, mer likt dagsljus, och nere på plattformen används en varmare ljussättning.

– Våra ljusdesigners har förstås även jobbat med hur ljuset passar ihop med konstverken. Just i Arenastaden kommer vi att jobba med uppljus, för att dra blickarna till taket, säger Elsa Wifstrand till webbsidan.

Stationen i Hagastaden utformas som en snäcka.

Stationen i Hagastaden utformas så att den ”ska kännas som insidan av en snäcka”.

På plattformen kommer taket att bestå av rosa skivor som absorberar ljud.