SD vill värna biltrafiken i Stockholm

Peter Wallmark, SD, intervjuas av Mitt i Stockholms reporter Kristian Lönner för Stockholmspoddens valspecial – anställningsintervjun
Peter Wallmark frågas ut i Anställningsintervjun.
Nej till miljözoner, riv upp parkeringsreglerma och inga fler cykelbanor på bekostnad av bilkörfält – Sverigedemokraten Peter Wallmark är starkt kritisk till utvecklingen för trafiken i Stockholm.
– Vi behöver ta ett helhetsgrepp för alla trafikslag, säger Peter Wallmark i Stockholmspodden.

Sverigedemokraterna går till val i Stockholm på en trafikpolitik som i flera avseenden går helt på tvärs med den nuvarande majoriteten. Bland annat gäller det synen på cykelbanor, parkeringsavgifter och miljözoner.

Peter Wallmark, partiets toppnamn, ifrågasätter också stadens mål om att vara fossilbränslefritt till år 2040.

– Tanken är fin och det är en bra vision men det är inte det primära att uppnå. Vi måste se till att alla trafikslag i staden funkar först, säger Peter Wallmark.

Är det inte nödvändigt för att klara klimatmål och se till att temperaturen inte skenar iväg?

– Jag tror inte att det vi gör i Stockholm påverkar helheten. Om man tittar på de senaste utredningarna så är luften i Stockholm faktiskt ganska bra idag och kommer att bli bättre.

Behöver det bli färre bilar i Stockholm?

– Det beror lite på hur vi bygger staden i fortsättningen. Nu känns det som att vi låter allting implodera och vi tar inget ansvar för biltrafiken i stort idag. Vi förstår att både cykel och gående måste finnas kvar men även biltrafiken har ett behov av att finnas kvar, säger Peter Wallmark.

Har du någon gång klimatångest?

– Nej, det kan jag inte påstå.

I Stockholmspodden hör också du Peter Wallmark om:

– varför han slutade rösta på S

– tiggeriförbud

– förtäta och bygga slutna stadskvarter

Lyssna på hela intervjun i Podcaster eller här: