Värsta trafikhösten – någonsin

Den nya bron till Norra länken stängdes av i juli. Under hösten får bilisterna samsas på gamla Essingeledsbron.
Den nya bron till Norra länken stängdes av i juli. Under hösten får bilisterna samsas på gamla Essingeledsbron.
Arbetena kring Norra länken kommer att anstränga trafiken ett bra tag framöver. Först i mars rullar det på som vanligt.
Arbetena kring Norra länken kommer att anstränga trafiken ett bra tag framöver. Först i mars rullar det på som vanligt.
Köerna på Skärholmsvägen ställer till det för söderortsborna. Nu måste Trafikverket hitta en ny lösning.
Köerna på Skärholmsvägen ställer till det för söderortsborna. Nu måste Trafikverket hitta en ny lösning.
Köerna på Skärholmsvägen irriterar. Men håll ut - Trafikverket letar efter nya lösningar.
Köerna på Skärholmsvägen irriterar. Men håll ut - Trafikverket letar efter nya lösningar.
Stockholmarna möter den värsta trafikhösten någonsin när de kommer tillbaka efter semestern.

Och det gäller att stålsätta sig – kaoset håller i sig i flera år.

Det är onsdag eftermiddag på Skärholmsvägen. Klockan har inte hunnit bli två men redan ringlar köerna långa. Sedan påfarten till E4/E20 vid Kungens kurva stängdes av har köproblemen ökat ordentligt.

– Det är rena rama vansinnet. Mitt företag går på halvfart för att jag måste tacka nej till uppdrag norr om stan. Det är för krångligt att ta sig fram, säger Staffan Jonsson, egenföretagare från Hägersten.

Tanken var att Skärholmsvägen skulle fungera som alternativ bilväg till E4/E20 fram till 2021 på grund av arbetet med Förbifart Stockholm. Nu kanske Trafikverket måste tänka om.

– Med tanke på köerna tittar vi på andra lösningar. Vi utreder om vi kan öppna upp en tillfällig påfart, men det gör man inte på en sekund, säger Catharina Lundin, kommunikatör för Förbifart Stockholm.

2025 är slutdatum för mastodontprojektet Förbifart Stockholm. Fram till dess kan stockholmarna räkna med en hel del trafikstrul, både norr och söder om stan.

E4:s nya dragning i Häggvik, sprängningar i Vinsta, Lunda och Akalla och omläggningar på Lövstavägen är några av de stora projekten som sätter igång på allvar under hösten.

– Trafiksituationen kommer inte att vara normal förrän vi öppnat förbifarten. Även om vi påverkar trafiken just nu är det för att det ska bli bättre i framtiden. I dag, när det blir en olycka i södra länken, påverkar det hela trafiken söder om stan. När Förbifart Stockholm är färdig kan stockholmarna ta andra vägar, säger Catharina Lundin.

Norr om stan växer innerstadsdelen Hagastaden fram. Bron som ska leda in till det nya bostadsområdet kopplas ihop med Torsgatan i mars.

Den norra rampbron över stambanan, som leder till Norra länken, öppnades i våras men stängdes igen i juli. I höst får bilisterna trängas på den gamla Essingeledsbron.

– Bron är färdig men ingången till Norra länken är provisorisk och måste fixas. Bägge broarna öppnas igen den första mars, säger Lars Lilja, projektledare för Norra Länken.

Stöket vid Slussen har rört upp ilska bland trafikanterna hela sommaren. Vid midsommar stängdes den östra bron för all trafik och numera samsas alla som ska från Söder till Gamla stan på den västra bron, som byggts temporärt där Kolingsborg tidigare låg.

– De stora trafikförändringarna kommer att bestå till hösten. Den stora skillnaden är att vi återgår till normala trafikflöden. Då testas den här planen på riktigt, säger Eva Rosman som är Trafikverkets kommunikatör för Slussenprojektet.

Katarinavägen är avstängd de kommande fyra åren och förbudet mot filbyten i Söderledstunneln påverkar stockholmarna i tre år framöver.

– I princip finns det inget annat sätt. Att stanna av hela Slussen skulle påverka andra vägnät alldeles för mycket. Staden måste leva med att vi har det trångt i Slussen och att vi leder trafiken igenom. Det kommer att bli märkbart, kännbart och begränsad framkomlighet, säger Eva Rosman.

Har du några tips till trafikanterna?

– Var uppmärksam och ta till marginaler. Det är många som ska samsas på samma yta. Om tillräckligt många kan göra små förändringar, som att jobba någon dag hemifrån, så underlättar det för de som inte har något val.

Hur tar du dig fram i trafikkaoset?

Julia Forssmed, 33, Skärholmen:

– Jag går mycket genom gångtunneln under E4 vid Kungens kurva, men nu får jag hitta andra vägar när tunneln stänger. Det är helt okej, men jag tycker att det är väldigt mycket bilfokus när de gör om trafiken.
Edmundo Taquiva, 30, Vårby gård:

– Jag cyklar, eftersom det går fortare än att åka bil. Just nu är det kaos runt Kungens kurva och det är ofta köer. Det känns inte bra att de ska ta bort tunneln under E4, då måste jag ta omvägar till jobbet.
Per Uhlén, 46, Kungsholmen, kör rullstol:

– Jag jobbar på Karolinska och just nu är det väldigt svårt att ta sig fram. De har stängt cykelbanan som låg här förut och nu måste jag ta mig ut i vägen för att komma fram. Det känns obehagligt.
Plamenka Tanovic, 51, Södermalm:

– När det blir kaos ställer jag bilen och åker kollektivt. Jag är inte beroende av bil och jag tycker att kollektivtrafiken funkar bra, i alla fall i innerstan.