Värsta vägarna enligt Mitt i:s läsare

Carina Johnssons dotter Tintin blev påkörd när hon gick över ett övergångsställe vid Sköndalsskolan. Hon landade i en snödriva och klarade sig undan med hjärnskakning.
Carina Johnssons dotter Tintin blev påkörd när hon gick över ett övergångsställe vid Sköndalsskolan. Hon landade i en snödriva och klarade sig undan med hjärnskakning.
Många barn korsar Lingvägen precis söder om Gubbängstorget.
Många barn korsar Lingvägen precis söder om Gubbängstorget.
På Sandåkravägen råder ett kaos av bilar, bussar och barn.
På Sandåkravägen råder ett kaos av bilar, bussar och barn.
De flesta olyckor sker på stora vägar. Men när Mitt i frågade läsarna om områdets värsta trafikplatser nämndes mest mindre gator, där förarna struntar i 30-gränsen. Störst är rädslan runt skolorna.

– Hon hade en ny rosa jacka på sig. Jag minns fortfarande hur det kändes när jag såg den där jackan flyga genom luften.

Carina Johnssons dotter Tintin blev påkörd på ett av övergångsställena vid Sköndalsskolan. Hon landade i en snödriva och fick en hjärnskakning. Bil­föraren dömdes till böter.

Det är flera år sedan olyckan, men hos Carina Johnsson lever rädslan kvar. Farthindren som trafikkontoret sedan dess har anlagt runt skolan håller inte måttet, menar hon.

– Det går att köra mellan dem vilket många förare gör. Det skulle behövas signalljus eller en mittrefug.

Carina Johnsson är en av många som har hört av sig efter att Mitt i kastade ut en Facebookfråga om områdets värsta trafikplatser.

Mitt i Söderort passade vidare synpunkterna till trafikkontoret. Trafikplaneraren Katarina Kjellberg svarar så här om situationen vid Sköndalsskolan:

– Vi har en nära dialog med skolan och föräldraföreningen. Vi vet om att folk är missnöjda med guppen och jag ska själv ut och titta på dem igen för att se om det går att förbättra dem.

Problemet med bilister som blockerar vägen och skymmer sikten när de släpper av sina barn kan också vara på väg mot en lösning.

– Vi diskuterar en fast avlämningsplats. Vi väntar just nu på en lista från skolan med förslag på placering, säger Katarina Kjellberg.

På Sandåkravägen framför Sköndals andra grundskola, råder kaos av bussar och människor som springer över vägen. Här finns inga farthinder, vilket föräldern Pelle Flodén har reagerat på.

– Föräldraföreningen har jobbat länge för att få till vägbulor. Det enda som har hänt är att de har målat 30 i färg på vägen, säger han.

Även här har trafikkontoret planer: en ny cykel- och gångväg på Sandåkravägens södra sida, samt farthinder vid något av övergångsställena. Men det blir inte klart i brådrasket.

– Vi kommer att avvakta Trafikverkets ombyggnad av bytespunkt för bussarna. Det kan ta några år, säger Katarina Kjellberg.

Många av läsarnas synpunkter handlar just om att hastighetsgränsen inte följs på 30-vägar. På Lingvägen, Gubbängsvägen och Majrovägen borde många lätta på gasen, enligt boende i Gubbängen.

”Många tror att det är en motorväg, och bilister stannar sällan vid övergångsstället,” skriver en läsare om Lingvägen.

Trafikkontoret har gjort sitt genom att sänka hastigheten och göra fartdämpande åtgärder i Gubbängens centrum. Åtgärdsplaner fanns även för Majrovägen – men där satte en lokal bostadsrättsförening stopp.

Fagersjövägen ner mot järnvägs­övergången vid Magelungsvägen är en annan lokal skräckis. För något år sedan skrev Mitt i Söderort om en bil som körde av vägen rakt in i en trädgård här.

– Här skulle det behövas 30-gräns och vägbulor, och ett övergångsställe för de skolbarn som går här, säger Ebon Alberti som bor på toppen av backen.

Dock pågår en generell översyn av hastigheterna i Stockholms stad. Redan i vår ändras fartgränserna i några stadsdelar.

– På sikt ska det göras i hela stan. 50 och 70 ska bli 30, 40 och 60, säger Erik Johansson, presstalesperson vid trafikkontoret.

Hur stor roll spelar invånarnas synpunkter när ni gör en sådan förändring?

– Är det många som har åsikter om en väg eller korsning är det sannolikt att vi åker dit och tittar. Vi skulle bli jätte­glada om alla som hörde av sig till tidningen också hör av sig till oss. Antingen på vår hemsida stockholm.se/tycktill eller tyck till-appen.

Fakta

Olyckor 2015

Nynäsvägen 23

Magelungsvägen 9

Örbyleden 9

Fagersjövägen 8

Sköndalsvägen 7

Tyresövägen 6

Farstavägen 5

Källa: Facebook
Fakta

Kommentarer från Facebook

Ågesta Broväg:

”Korsningen Magelungsvägen/Ågestabroväg vid Statoil. Det är grönt för gående samtidigt som det är grönt för de som ska svänga och kommer bortifrån Ågesta … har fått tvärnita åtskilliga gånger vid det övergångsstället för att inte bli påkörd.”

Lingvägen, Gubbängen:

”Lingvägen är en gata där många tar sats från Örbyleden trots att det finns övergångsställe för skolbarn.”

Pepparvägen, Hökarängen:

”många kör 60-70 km/t på den sträckan där det bara är 30-väg. Det kanske måste inträffa en olycka innan någon tar det på allvar. Polisen står ju ofta vid infarten till Vaniljvägen och gör alkokontroll, men de kanske borde kolla farten i stället – det skulle nog ge större vinst.”

Fagersjövägen:

”Fagersjövägen, järnvägsövergången ut till Magelungsvägen. Fy fanken!”

”Fagersjövägen! Det är inte ovanligt med omkörning utanför skolan. Efter skolan mot Magelungsväg är det full fart!”.

Mårbackagatan/Magelungsvägen:

”Mårbackagatan ut på Magelungsvägen, framför allt när man ska mot Trångsundshållet. Knepigt att komma ut och ser ofta idiotkörningar som är nära att smälla där, troligtvis för att folk inte har tålamod att stå och vänta.”

Sköndal, Sandåkravägen

”En fin raksträcka där 30 km/h gäller, ytterst få håller 30. Inte ens SL bussar håller hastigheten. Stort antal barn korsar vägen dagligen, jag har bett om vägbulor men utan gehör. Snart sker en allvarlig olycka och då är det försent.”