Min lokala hjälte

Väsby får vänta på vändningen i skolan

Den riktiga vändning för skolresultaten i Väsby verkar dröja – det visar preliminära siffror över slutbetygen för årskurs 9.

– Vi är ändå på rätt väg, säger ansvarig politiker.

Meritvärde blev en term som Väsbyborna fick lära sig hösten 2013. Meritvärdet är en sammanräkning av alla betyg och är ett bra underlag för att jämföra resultaten i olika skolor och kommuner.

Och för två år sedan hade Väsbys elever i årskurs 9 sämst betyg av alla länets kommuner.

Förra året vände det uppåt något på nästan alla skolor. Men i dag kan Lokaltidningen Mitt i presentera preliminära siffror över vårterminens betyg som visar att vändningen går långsamt. På fyra skolor förbättras meritvärdet medan det på tre andra skolor försämras. Fortfarande går också många elever ut grundskolan utan fullständiga betyg. Det sammantagna meritvärdet för hela kommunen blir dock klart först när Skolverket presenterar sin statistik i slutet på månaden.

Som salt i såren hamnade Väsby dessutom på plats 218 av 290 i Lärarnas riksförbunds årliga kommunrankning som presenterades i förra veckan. Lars Valtersson (MP), ordförande i utbildningsnämnden, konstaterar att det tar tid att vända utvecklingen.

– Vi har sett att det går bättre och bättre för de yngre eleverna och det viktiga är att hålla kvar det.

Efter 2013 års bottenresultatet inleddes projektet Ett lärande Väsby. Och Lars Valtersson menar att det har betydelse.

– Det kommer att leda till fler förändringar. Det handlar bland annat om att skolpengen ska fördelas.

Hur skulle du vilja sammanfatta läget för skolan i Väsby?

– Ganska gott. Vi har fått ordning på systemet, en utbildningschef på plats och en politisk enighet.

Fakta

Stora skillnader mellan skolorna

(Årets siffror är preliminära. Inom parentes anges förra årets siffror). Källa: Väsby kommun