Min lokala hjälte

Väsby släpper inte drömmen om Arlanda

Väsby kommun vill dra nytta av Arlanda-expansionen och lobbar för drömmen i Almedalen.
Väsby kommun vill dra nytta av Arlanda-expansionen och lobbar för drömmen i Almedalen.
Stat och landsting sa nej till att förlänga Roslagsbanan till Arlanda.
Men Upplands Väsby och de andra berörda kommunerna ger inte upp om att koppla greppet om Arlanda som expansionsnav.
I dag är de i Almedalen för att lobba för sin dröm.

Almedalen på Gotland är just nu en smältdegel av politiska utspel och framtidsvisioner.

Kommunrepresentanter från Upplands Väsby, Vallentuna, Sigtuna och Knivsta deltog på onsdagsförmiddagen i ett seminarium om Arlandaregionen.

Vill även bredda E4:an

Det låter kanske inte så spännande men i kommunerna har man stora förväntningar på vad en utbyggnad av flygplatsen och trafikförbindelserna dit kan ge.

De vill bland annat att Roslagsbanan ska förlängas upp till Arlanda, att E4:an breddas med tre körfält i varje riktning, att järnvägen mellan Stockholm och Uppsala får fler spår, att det kommer nya stombussar mellan Täby, Arninge, Vallentuna, Upplands Väsby, Kallhäll, Jakobsberg och Barkarby och att väg 268 får en ny sträckning mellan Vallentuna och Upplands Väsby.

– Det finns en missuppfattning om att det mest handlar om att få närmare till flygplatsen när man ska till Mallorca. Men det är så mycket mer. Det håller på att växa upp en jättestor flygplatsstad med kongressbyggnader och hotell runt Arlanda, säger Victor Kilén, kommundirektör i Vallentuna.

– Man räknar med uppåt 50 000 arbetsplatser där om tio år. Och alla som jobbar där måste bo någonstans.

Mikael Rångeby, samhällsbyggnadschef i Upplands Väsby, pekar också på Arlanda-expansionen som en tillväxtmotor i regionen:

– Det kan ju generera arbetstillfällen för Väsbyborna, som i så fall skulle få otroligt nära till arbetet. Och om närliggande kommuner också växer är vi ännu mer beroende av bra kollektivtrafik och infrastruktur i området.

Väsbys E4-propp ska bort

Han betonar vikten av att Väsbyborna snabbt och smidigt kan pendla – utan risk för att bli sittande i köer.

– Jag tycker det är jätteviktigt att man kan lita på att det tar den tid man räknat med. Väsbyborna kommer ju kunna se oerhört tydliga resultat om vi kan satsa på att det finns alternativ oavsett om man reser med bil, buss eller tåg.

”En breddad E4 är viktigt, E4 kan i dag upplevas som en propp”

Högt upp på dagordningen för Upplands Väsbys del är fler körfält på E4, enligt Mikael Rångeby. Det är en nyckel till att låsa upp flera knutar.

– En breddad E4 är viktigt, E4 kan i dag upplevas som en propp. Händer det något någonstans så sitter du fast där i kö, du har inte så många alternativ. Med fler avfarter så har du fler alternativ, säger Rångeby.

Vallentuna–Arlanda på 15 minuter

Vallentunas kommunikationschef Henrik Kelfve ser stora fördelar med att kunna ta Roslagsbanan till Arlanda.

– Ska man åka dit kollektivt i dag krävs i princip att man åker in till Stockholm och tillbaka, säger han. För Vallentuna öppnas fantastiska möjligheter om vi kan nå Arlanda från centrum på 15 minuter.

Tanken att dra Roslagsbanan vidare från Molnby upp till Arlanda är inte ny. Landstinget och SL började utreda frågan redan 2012. Men fyra år senare las projektet på is.

Har gjort en egen utredning

– Vi hade velat få med det i Sverigeförhandlingarna men staten sa nej och då tyckte SLL att de inte ville lägga pengar på att utreda vidare, säger Victor Kilén. Då gick Vallentuna, Täby, Danderyd, Österåker, Norrtälje och Vaxholm, vidare med att utreda själva.

Utredningen rullar på och nu jobbar de hårt för att övertyga stat och landsting ändå. Till exempel genom att landstingsrådet Gustav Hemming, C, fanns med på seminariet i Almedalen.

– Vi gör allt vi kan genom vårt seminarium i Almedalen för att få stat och landsting att hoppa på. Sedan kan det gå fort eftersom så mycket jobb är gjort, säger Henrik Kelfve.

Dåligt för miljön

I utredningen finns en del formuleringar om hållbarhet. Men 2012 gjorde institutionen för natur- och kvartärgeografi vid Stockholms universitet en miljökonsekvensbeskrivning av vad utbyggda förbindelser till Arlanda skulle innebära.

Slutsatserna var övervägande negativa. Om Roslagsbanan förlängdes till Arlanda skulle följden bli ökat buller, mindre biologisk mångfald, stora barriäreffekter för jordbruk och friluftsliv, stora negativa effekter på kulturlandskapet och att riksintressena Markim-Orkesta och Skålhamravägen skulle inskränkas.

”Arlandastaden kommer att driva Sveriges expansion framåt”

På plussidan fanns minskade utsläpp om människor tog tåget i stället för bilen.

Vallentunas Victor Kilén ser ändå bara fördelar med projektet.

– Arlandastaden kommer att driva Sveriges expansion framåt. Det är där det händer.