Väsbybo anmälde fel på fryst mat

Väsbybon blev mindre sugen på sin nyinköpta Janssons frestelse när hon upptäckte att det inte fanns något bäst före-datum någonstans på förpackningen.

Upptäckten ledde till en utredning på Dafgårds fabrik.

Lagen är tydlig på att en matvara måste stämplas med bäst före-datum. Men en kund i Upplands Väsby upptäckte att den frysta Janssons frestelse från företaget Dafgård som hon köpt varken hade bäst före-datum eller så kallat batchnummer som gör det möjligt att spåra varan.

Kvinnan anmälde upptäckten till kommunens kundkontaktcenter Väsby Direkt som förde vidare ärendet till en miljö- och hälsoskyddsinspektör.

– Det handlar om redlighet. Kunden måste få veta hur länge varan är hållbar. Annars finns ju risken att den är gammal och då finns det en risk att man blir sjuk, säger Ghazi Alhindawi, miljö- och hälsoskyddsinspektör på Väsby kommun och den som utrett anmälan som kunden lämnade in.

Ghazi Alhindawi anmälde saken till Livsmedelsverket som tog kontakt med Dafgård. Företaget tillsatte då en utredning för att ta reda på orsaken till att datummärkningen försvunnit.

– Vi har haft problem med ofrivilliga stopp vid produktionen av den här produkten vilket gjort att datummärkningen kan ha fallit bort, säger Jesper Lundqvist, kommunikatör på Dafgård.

Problemet har nu åtgärdats. Bolaget vet inte exakt hur många förpackningar som gått ut i butik utan datummärkning men uppger att det rör sig om ett fåtal.

– När vi upptäcker ett fel gör vi allt som står i vår makt för att rätta till det. På det sättet återställer vi förtroendet för vår mat och vårt varumärke, säger Jesper Lundqvist.

Fakta

Varor måste datummärkas

I livsmedelslagens avsnitt om redlighet framgår det att det är obligatoriskt att märka varor med bäst före-datum.

”Märkningen och dess närmare utformning får inte vara sådan att den på ett avgörande sätt skulle kunna vilseleda köparen”.

Livsmedelsverket är tillsynsmyndighet för hur varor märks.

Källa: Livsmedelsverket