Väsbyborna näst sämst i landet – på att cykla

Förslagen från invånarna ska förhoppningsvis leda till att Väsby blir en bättre cykelkommun.
Förslagen från invånarna ska förhoppningsvis leda till att Väsby blir en bättre cykelkommun.
Endast två procent av Väsbyborna cyklar. Det gör kommunen näst sämst i Sverige på cykling. Nu har kommunen vänt sig till invånarna för att få veta hur man kan få fler att trampa.

För drygt en vecka sedan bjöds Väsbyborna in att tycka till.

– Det ligger i tiden att satsa på cykelvägar. Ska vi göra det vill vi ha in synpunkter från medborgarna så att vi satsar på ­cykelvägar på rätt ställen, säger Carina Nordin, gatuingenjör.

Bakgrunden var en rapport från Cykelfrämjandet.

– De gör mätningar varje år och utser den bästa cykelkommunen i landet. Enligt dem var det bara två procent som cyklade i Väsby och det är lite tycker vi.

Mätningen görs genom att man ringer till folk och frågar hur de reste i går. I mätningen var det bara Borås och Örnsköldsvik som med sina en procent vardera hade ett sämre resultat än Väsby.

Nu vill kommunen få fler att ­välja cykeln.

– Det är många som skjutsar sina barn till skolorna med bil, så det blir mycket trafik där. Vi vill uppmuntra folk att gå eller cykla till skolan. Sedan är det bra för både miljön och hälsan att folk cyklar, säger Carina Nordin.

Varför är det så få som cyklar, är det dåligt med cykelvägar?

– Jag vet faktiskt inte. Generellt har vi bra med cykelbanor, vi har 11,8 mil cykelväg.

Men så illa som det ser ut vid en första anblick är det dock inte.

– Man räknar bara huvud­resan. Så cyklar man till bussen eller pendeltåget räknas inte det, ­säger Lars Strömgren ordförande för Cykelfrämjandet i Stockholm.

Har ni några planer på att mäta hur många Väsbybor som faktiskt cyklar till pendel och dylikt?

– Ja, vi jobbar aktivt med Väsby.

Runt 550 personer deltog i kommunens medborgardialog häromveckan. Den kritik som kom in gällde att asfalten var dålig och sprucken samt att man ville att kommunen skulle prioritera att vårstäda cykelvägarna från grus innan man städar gatorna.

Många framförde även behovet av en cykelväg mellan Smedby och Infracity och fler cykelövergångar över E4 så att man ­slipper cykla så långa omvägar.

Flera cykelvägar planeras ­redan, och nu ska kommunen sammanställa de inkomna förslagen. Sedan tar man ställning till hur man går vidare för att göra Väsby till en cykelstad.

Fakta

Här planeras cykelvägar

Smedbyvägen från Marabou ner till Stockholmsvägen. Ska byggas i sommar.

Längs Valhallavägen från Breddenvägen till Rosendalsvägen. Ska byggas 2016.

Ekebovägen, Rosendalsvägen och Eddavägen. Ska byggas 2017.

Källa: Väsby kommun