Väsbyborna utan konsumenthjälp

Upplands Väsby saknar en konsumentvägledare. I stället hänvisar kommunen till en advokatjour.

– Någon borde jobba heltid med det här, säger Marlene Näslund, som hamnade i en tvist med ett företag.

När Marlene Näslund hade köpt en present åt sin son och hamnat i knipa ville hon ha hjälp av en konsumentvägledare.

Men det fick hon inte, för det finns ingen konsumentrådgivning i kommunen – i stället blev hon hänvisad till en advokatjour som var öppen en gång per vecka.

– Någon borde jobba heltid med det här. Jag hade tur och löste det på egen hand, säger hon.

I dag handlar fler och fler människor på internet. Folk köper tjänster och varor som de inte har sett med egna ögon förrän de släpps ner i brevlådan.

Många köp, inte bara från internet, blir därför ofta fel och många hamnar i tvister med företag som de inte vet hur de ska lösa.

– Alla har inte skinn på näsan och vet inte hur exempelvis e-handel fungerar, särskilt inte äldre personer, säger Marlene Näslund.

Även Sveriges konsumentminister Birgitta Ohlsson tycker att det är oacceptabelt och orättvist att 33 kommuner inte ger rådgivning, medan andra kommuner hjälper sina invånare.

Totalt står cirka 600 000 personer i hela landet utan hjälp, konstaterar Birgitta Ohlsson i en kommentar till utredningen ”Framtidens konsumentstöd” som presenterades i juni 2012.

Väsbys kommundirektör Björn Eklundh avvisar kritiken.

– Vi kan inte ge stöd som motsvarar allas förväntningar, säger han.

Björn Eklundh tillägger att kommunen erbjuder olika typer av stöd i stället för konsumentrådgivning, som till exempel hjälp med skuldsanering och en advokatjour.

Men Marlene Näslund vet att behovet av rådgivning är stort. När hon sökte sig till Konsumentverket och Sollentuna kommun för att få hjälp, blev hon informerad att många Väsbybor söker sig dit och inte får det stöd de behöver från sin egen kommun.