ANNONS

Västberga ska bli klimatsmart

Patrik Andersson på IMO AB vill byta bensinmotor mot batteridrivet för att minska både utsläpp och kostnader.
Patrik Andersson på IMO AB vill byta bensinmotor mot batteridrivet för att minska både utsläpp och kostnader.
Över hälften av dem som jobbar i Västberga industriområde tar bilen.

Men nu ska det bli ändring på det.

I ett nytt projekt ska pendlarna få hjälp att minska sin klimatpåverkan.
ANNONS

Sena arbetstider, mörka gångstråk och ett begränsat utbud av kollektivtrafik.

Så ser det ut i många industriområden och Västberga är inget undantag. Genom projektet Västberga Commute vill staden nu se om företag kan få sina medarbetare att minska utsläppen till och från jobbet.

En resvaneundersökning som har genomförts bland drygt 800 anställda på sex företag i området pekar på att pendlingsresorna genererar närmare 1 000 ton i kol­dioxidutsläpp varje år.

De största miljöbovarna är de som tar bilen. Patrik Andersson på företaget IMO, som gör trestegspumpar till fartyg, är en av dem. Han bor i Nyköping.

– Åkte jag kollektivt och med fjärrtåg skulle det ta två timmar i varje riktning. Med bilen tar det 55 minuter, säger han.

Planen för att bidra i projektet är att på sikt skaffa en elbil. Han avvaktar med att se hur det går för en kollega med lika lång resväg.

– Men det är ju inte bara en vinst för miljön om jag byter. Det blir mycket billigare också, säger han.

Undersökningen visar också att de största vinsterna kan göras om fler väljer kollektivttrafik. Eva Dahlberg som bor i Tumba har till skillnad från många andra en ganska bra resväg med direktbuss till Västberga. Men hon kan inte jobba skift som de flesta andra på företaget eftersom turer de tiderna saknas. Och att gå genom området är inte alltid så lätt.

– Man får gå mitt på vägen, lastbilar gör det svårt att hålla sig till kanten. Det finns nästan inga vettiga gångvägar. Särskilt mysigt är det inte heller, säger hon.

ANNONS

Att fokus hamnade på Västberga industriområde har bland annat att göra med att upp till 58 procent väljer bilen trots ett ganska centralt läge, berättar Jon Möller, projektledare för klimat­smarta Stockholm vid miljöförvaltningen.

– I Västberga finns ganska många stora aktörer och det såg ut som om det fanns möjligheter att resa på flera olika sätt. I och med att vi fick bra kontakt med företagarföreningen kändes det bra att försöka där.

På företagen söker man nu vägar för att uppmuntra till miljöbilar och kollektivtrafik.

– Vi är med som ett stöd. Stockholm Business region arbetar med att göra företagsområden attraktiva. De ska vara inkopplade som stöd och ha en dialog. Trafikkontoret är jätteviktigt här i både parkeringsfrågor, trygghet, gång och cykling. SL kopplas också in. Det är klart att det kan få betydelse om det är många som har synpunkter på kollektivtrafiken, säger Jon Möller.

Hur viktigt är projektet?

– Vi lyckas ganska bra med att sänka utsläppen på värme och el, men transporterna har varit på samma nivå länge och nu kommer fler folk som ska jobba och bo. Vi kan inte bara titta på stora lösningar. Det här handlar också om vad företag kan göra.

Det finns nästan inga vettiga gång­vägar.Eva Dahlberg

Fakta

Reser tillsammans 182 varv runt jorden under ett år

Syftet är att tillsammans med de deltagande företagen ta fram ett klimatmål och besluts­underlag för att minska växthusgasutsläppen från de anställdas arbetspendling. En minskning med 15 procent till 2015 är målet.

Företagen som deltar är: Coop, Cykloteket, DHL, Fastpartner, Sandvik samt IMO och har drygt 800 anställda.

Totalt i Västberga finns omkring 9 000 anställda på 528 företag i området.

Sammanlagt beräknas dessa resa sju miljoner kilometer eller 182 varv runt jorden under ett år.

Källa: Analysföretaget CERO

ANNONS