Västerort kan få flera cykelgarage

Björn Westlin från Solhem, brukar ställa cykeln vid cykelparkeringen närmast spåren vid Spånga station.
Björn Westlin från Solhem, brukar ställa cykeln vid cykelparkeringen närmast spåren vid Spånga station.
Trajche Stoilov har tre lås till sin cykel för att undvika stölderna. Men stöldrisken hindrar varken honom eller klasskompisen Hussein Ahmadi från att cykla i Vällingby centrum.
Trajche Stoilov har tre lås till sin cykel för att undvika stölderna. Men stöldrisken hindrar varken honom eller klasskompisen Hussein Ahmadi från att cykla i Vällingby centrum.
Tre platser i västerort är aktuella för cykelgarage. En av dem är Spånga station, där cykelstölderna har ökat kraftigt de senaste åren.

De senaste åren har cykelstölderna ökat kraftigt Spånga. För tio år sedan stals 112 tvåhjulingar i stadsdelen. Fem år senare hade antalet ökat till 167 och förra året anmäldes 251 stölder.

Michael Frejd, brottsförebyggare i Spånga och Tensta, har ingen självklar förklaring till ökningen.

– Det kan vara så att även cyklar numera stjäls för att säljas utomlands, men det kan också vara så att antalet spontanstölder har ökat.

Flest cyklar stjäls utanför bostäder, enligt polisen i Järva. Michael Frejd uppmanar alla cyklister att ställa sina tvåhjulingar så nära hemmet som möjligt.

– Det kan också vara bra att ställa sin cykel där mycket folk passerar, säger han.

Flest cyklar i förhållande till yta försvinner från området kring Spånga station. Där parkerar många som ska ta pendeln. En av dem är Björn Westlin från Solhem.

– Jag ställer min cykel på cykelparkeringen närmast spåren. Där finns bra kedjor i ställen som man kan låsa den med. Platsen är öppnare med mycket folk som rör sig. Här under bron kan tjuven arbeta mer ostört. Jag förlorade farfars gamla cykel här för femton år sedan, säger han.

I Hässelby-Vällingby sticker en plats ut – Vällingby centrum. Här stjäls flest cyklar i förhållande till ytan – 251 cyklister har här blivit av med sina tvåhjulingar de senaste tre åren.

I år utreder trafikkontoret förutsättningarna för att bygga ett cykelgarage vid Spånga station.

– Vi tittar just nu på tre platser i söderort och tre platser i västerort, bland annat i Spånga. Vi tittar just på knytpunkter för kollektivtrafik, där det finns både buss och tåg och Spånga är ett sådant ställe, säger Johan Kajmats, handläggare på trafikkontoret.

Syftet med cykelgarage är att göra cykling till pendel och buss mer attraktivt och på så vis få färre att använda bilen. Om man vet att cykeln står torrt och säkert kan viljan att hoppa upp på sadeln öka, tror trafikkontoret.

– Ett cykelställ fungerar bra utanför matbutiken eller apoteket, men om man ställer cykeln i mer än sex timmar kan man ha högre krav på parkeringen, vad gäller exempelvis säkerhet. Därför ska vi undersöka vilka faktorer som är viktiga för pendelcyklisterna och också titta på hur andra städer har gjort, säger Johan Kajmats.

Redan i dag finns flera cykelgarage runt om i Stockholm, bland annat i Älvsjö, bakom Åhléns i city och i Märsta. Vilken variant som kan bli aktuell i Spånga är inte bestämt.

– Vi tittar på vilka önskemål som finns. De kan se olika ut på olika platser, det går inte att hitta en universallösning. Vi har till exempel intervjuat de personer som parkerar i Älvsjös cykelgarage och liknande intervjuer ska vi även göra på andra platser, exempelvis i Spånga.

Michael Frejd tycker att idén med ett cykelgarage i Spånga är bra.

– Staden vill ju uppmuntra till cykling och då är det förstås bra att det finns ställen att låsa fast sin cykel på