Efter vattenläckan 2018 – nu kommer SMS-tjänst

Många hushåll blev utan vatten när en stor ledning gick sönder i januari 2018.
Många hushåll blev utan vatten när en stor ledning gick sönder i januari 2018.
När Lidingö drabbades av en större vattenläcka i början av 2018 fungerade inte informationen som den skulle.
Att få SMS vid olika störningar hamnade högt på Lidingöbornas önskelista. Nu är SMS-tjänsten här.

Finns också där poddar finns.

Minns ni vattenläckan på Lidingö trettondagshelgen 2018?


Då var det många Lidingöbor som inte nåddes av informationen om att vattnet skulle kokas. En SMS-tjänst skulle vara lösningen vid störningar tyckte många.

Nu är SMS-tjänsten som varnar vid störningar i dricksvattenleveransen här.

–  I första steget är det våra befintliga kunder för vatten och avfall som kan registrera sig för att få sms. De kommer få sms vid både akuta och planerade störningar i vattenleveransen i sitt bostadsområde, säger Gabriella Pilblad är ansvarig för stadens debiteringssystem för vatten och avfall.

För att få dessa sms måste man själv registrera sig på Lidingö stads webbplats.

Just integritetsfrågan var en svår nöt att knäcka för staden inför att införa sms-tjänster till medborgare.

Carl-Johan Schiller, kommunalråd (KD) och ordförande i teknik- och fastighetsnämnden ser tjänsten som ett startskott för fler liknande tjänster.

– SMS är ett effektivt sätt att nå fram med information. I nästa steg hoppas jag att de som inte är va-kunder men berörs av en vattenavstängning också kan få sms personligen. När vi testat det här ska vi utveckla sms-tjänsten vidare så att vi kan nå fler Lidingöbor vid olika typer av incidenter, säger han.