Vattenskotrar en trafikfara till sjöss

Båtuthyraren Joakim Blomqvist har slutat hyra ut vattenskotrar. ”Det blev för mycket problem som vi inte vill bli förknippade med.”
Båtuthyraren Joakim Blomqvist har slutat hyra ut vattenskotrar. ”Det blev för mycket problem som vi inte vill bli förknippade med.”
Vattenskotrarna blir allt fler och antalet olyckor ökar. Minst nio personer har skadats hittills i år.

Och buskörningarna inne i centrala staden på platser som Riddarfjärden och Årstaviken är ett växande problem.

– Vem som helst kan köpa eller hyra en vattenskoter och ge sig ut och köra, det finns inga krav på utbildning eller körkort, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

Förra helgen fick räddningstjänsten in larm om tre vattenskotrar som körde i full fart på Riddarfjärden. Två av dem krockade under Västerbron och en skoter fick bogseras iland av den andra. Ingen av de inblandade förarna skadades – men alla har inte samma tur.

Enligt uppgifter från Transportstyrelsen har nio personer i Sverige skadats i olyckor hittills i år, mot två för hela förra året. Men antalet är större, eftersom myndigheten bara får in uppgifter från vissa akutsjukhus och många olyckor aldrig rapporteras, menar Lars-Göran Nyström.

– Det är ett stort mörkertal och betydligt fler än för några år sedan, samtidigt som allt pekar på att ­vattenskotrarna har ökat.

I takt med att vattenskotrarna blir allt fler ökar även larmen om buskörningar. Enligt Sjöpolisen har problemen vuxit – och samtidigt flyttat från skärgården till Riddarfjärden och Mälaren.

I vattnen kring Stockholms innerstad finns hastighetsbegränsningar på mellan 5 och 12 knop, men många som hyr skotrar har inte koll på vilka fartgränser som gäller menar Calle Jonsson, ­poliskommissarie vid Sjöpolisen i Stockholm.

– De stora problemen finns vid platser som Hornsberg, Karlberg, Liljeholmen och Södermalm. Den vanligaste typen av olycka är att man kör på folk som badar och simmar eller själv flyger av skotern när det går för fort, säger han.

Krav på någon form av reglering av skotrarna har funnits i flera år. I maj röstade riksdagen för trafikutskottets förslag om att införa åldergräns och förarbevis. Något som kan bli verklighet redan nästa år.

Men en uthyrningsfirma som beslutat att skippa vattenskotrarna helt är marinan vid Marievik, ett stenkast från Hornstull.

– Det blir ofta problem och klagomål. Man släpper ifrån sig en vattenskoter på morgonen och får tillbaka den vid fem på kvällen och har ingen kontroll alls vad som händer, säger ägaren Joakim Blomqvist och tillägger:

– Det är fem knop i hamnområdet, men kör man i den farten tar det 20–30 minuter att paddla sig ut och det är det ingen som gör. Ofta ser man förare som fräser förbi här i 50 knop och det vill vi inte bli förknippade med.

Fakta

Flera olyckor med vattenskotrar i sommar

Augusti: Larm om flera vattenskotrar som kör i höga hastigheter vid Västerbron. Två skotrar krockar.

Augusti: En person kör omkull i en singelolycka vid Fjäderholmarna. Föraren behöver dock inte uppsöka sjukhus.

Juli: En skoter kör nära och kolliderar med en båt vid Mälarhöjden. Ingen blir allvarligt skadad.

Juli: Tre vattenskotrar kör fort vid Västerbron och kolliderar med varandra. Ingen skadas men den ena skotern får bärgas till Långholmen.

Maj: Ett barn skadas vid en vattenskoterolycka utanför Danderyd.

Källa: Sjöpolisen, Transportstyrelsen