Min lokala hjälte

Vattenskotrarna väcker ilska och oro

Bräduthyraren Jonas Hjelte tycker att skoterförarna medvetet retar andra vattensportare och badare.
Bräduthyraren Jonas Hjelte tycker att skoterförarna medvetet retar andra vattensportare och badare.
Vattenskotrarna blir allt fler och antalet olyckor ökar. I Karlbergskanalen väcker de starka känslor.

– De kör utav bara helskotta. De borde inte vara tillåtna här, säger Erik Österlund vid Västermalms båtklubb.

Karlbergs kanal är smal och många ska samsas om utrymmet. Båtarna, kanotisterna, badarna, de som paddlar på ståbräda – och vattenskotrarna. Men såväl båt­ägarna som affärsidkare runt kanalen har tröttnat på just skoterkörarna.

– Det är bara fem knop i kanalen, men det är inga av dem som respekterar det. Skotrar borde inte vara tillåtna här eftersom det är så trångt. Farliga situationer uppstår hela tiden, säger Erik Österlund, ordförande vid Västermalms båtklubb.

För att kunna köpa eller hyra en vattenskoter behövs varken utbildning eller körkort. Men samtliga som Lokaltidningen Mitt i pratar med tycker att sådana krav borde införas.

– Ett förarbevis skulle stävja mycket av huliganåkandet, säger Erik Österlund.

Jonas Hjelte hyr ut så kallade sup:ar (stand up paddling-­brädor) vid kanalen. Han är orolig för att en allvarlig olycka snart sker.

– Skotrarna kör för fort, och snart kommer någon att falla i vattnet från en sup och bli påkörd av en skoter.

Även om inga allvarliga olyckor skett i kanalen så har antalet olyckor ökat i Sverige sedan förra året, visar statistik från Transportstyrelsen. Och i onsdags hände ytterligare en olycka.

– Min kompis var på akuten i natt efter att skotern slagit i vattnet och han flugit av, säger Kungsholmsbon Joakim, som trots risken ändå själv gärna åker skoter.

Förra helgen rapporterades ytterligare en olycka då två skotrar krockade i Riddarfjärden. Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen, misstänker att det finns ett mörkertal, eftersom myndigheten bara får in uppgifter från vissa akutsjukhus och många olyckor rapporteras aldrig.

– Det är betydligt fler olyckor än för några år sedan, samtidigt som allt pekar på att vattenskotrarna har ökat. I år har jag sett vattenskotrar varje gång jag varit ute med min egen båt.

I vattnen kring Stockholms innerstad finns hastighetsbegränsningar på mellan 5 och 12 knop, men många som hyr skotrar har inte koll på vilka fartgränser som gäller, menar Calle Jonsson, vid Sjöpolisen i Stockholm.

– De stora problemen finns vid platser som Hornsberg, Karlberg, Liljeholmen och Södermalm. Den vanligaste typen av olycka är att man kör på folk som badar och simmar eller själv flyger av skotern när det går för fort, säger han.

Det är bara fem knop i kanalen, men det är inga av dem som respekterar det.Erik Österlund Västermalms båtklubb

Fakta

Krav på förarbevis är på väg

I maj röstade riksdagen för trafikutskottets förslag om att införa åldersgräns och förarbevis för vattenskoterkörande, något som kan bli verklighet redan nästa år. Nu ligger ärendet hos regeringen.

Enligt uppgifter från Transportstyrelsen har nio personer i Sverige skadats i olyckor hittills i år, mot två för hela förra året.

Källa: Transportstyrelsen, Riksdagen