ANNONS

Vaxholmsgrabbarna som startade eget skivbolag – MNW 50 år

MNW Vaxholm
Bo Anders Larsson som ung tonåring, Lorne de Wolfe och huset på Repslagargränd där MNW hade inspelningsstudio och kontor.
Fyra killar runt 20-strecket och en dröm om att spela in popmusik med studiokvalité. Det blev starten på skivbolaget MNW i Vaxholm. Nu har det gått 50 år sedan bolaget spelade in sin första fullängdsskiva. Mitt i träffade två av grundarna, Lorne de Wolfe och Bo Anders Larsson.
ANNONS

Vad har Nationalteatern, KSMB, Peter LeMarc, och Eldkvarn gemensamt?

Jo, alla spelade in skivor i skivbolaget MNW:s klassiska inspelningsstudio i Vaxholm.

I år är det 50 år sedan första albumet spelades in. Men från början var skivbolaget inte synonymt med progg eller svenskspråkig musik. I stället var det engelskspråkig pop som gällde när fyra Vaxholmsgrabbar i åldrarna 17-21 år startade bolag med pampiga namnet MNW – Music Network Corps Ltd.

– Utan Sverres go hade det aldrig gått, säger Lorne de Wolfe som grundade studion tillsammans med lillebror Lynn, Bo Anders Larsson och Sverre Sundman.

Lorne de Wolfe MNW Vaxholm

– Jag minns hur vi drog pianot i snön när vi flyttade till den första studion, säger Lorne de Wolfe, musiker och låtskrivare. Han fick senare stor framgång med Hansson de Wolfe United – ”Olof Palmes favoritband”.

Allt började med popbandstävlingen Zingotoppen 1967 som arrangerades av en läskedryckstillverkare.

Ekokammare i badrummet

Lorne spelade tillsammans med brorsan Lynn och Bo Anders i bandet Tintacs och ville skicka in ett tävlingsbidrag. De fick höra att det fanns en kille som hette Sverre som ägde en bandspelare.

– Han var nörd. Han var helt omusikalisk, men teknisk och ville bygga en studio, säger Lorne.

ANNONS

Den första studion blev i Sverres föräldrahem i Vaxholm, med trummor i tamburen och sång och övriga instrument i sovrummet. Mixerbordet låg på vardagsrumsgolvet och badrummet blev ekokammare.

Det räckte inte. 1968 fick grabbarna låna en grön liten sommarstuga av fotografen Stig T Karlsson på Lotsgatan 15B, nära Rådhustorget.

– Han sa ”Fy fan vad bra det kommer bli det här, Lorne”, härmar Lorne.

MNW BoA

Bo Anders Larsson, ursprungligen från Avesta, bodde på Rindö och har haft en lång musikkarriär – bl a som soloartist, ljudtekniker och producent.

Bo Anders bor numera i Spånga. Till skillnad från Lorne har han sparat lite pressklipp och annat i en låda:

”Landets femte skivbolag i hemgjord Vaxholmsstudio” lyder en rubriken i Vaxholms tidning.

I artikeln kan man läsa att killarna byggt en inspelningsstudio ”värd 150 000 kronor” och dessutom bildat grammofonbolag – ”med egen distribution, egen reklamapparat och hela alltet”.

Presklipp från 1968

Sverre Sundman, pressklipp från 1968. Med tiden involverades fler Vaxholmsbor i MNW, bland andra Jan-Olof Schill, som var ekonomiskt kunnig och formgivaren Lennart Klein som också blev delägare. Pressklipp från 1968.

I ett annan artikel uttalar sig Sverres pappa, Per-Olof Sundman, författare och ledamot i Svenska akademin:

”Fast man kan ju lägga synpunkter på hur det här kombineras med skolan?! Det är ju risk att det tar för mycket tid. Annars är det ju vettigt som hobby betraktat, konstruktivt och lärorikt”.

Hobby?

Drog till Swinging London

Men sin nybyggda studio började MNW erbjuda sina tjänster till andra artister. Killarna tryckte upp prislistor och visitkort som gav sken av att MNW var en stor koncern.

– Vi lekte stort skivbolag och drog till London som MNW:s ”flying office”, berättar Lorne.

I London tog de in på lyxiga Rubens hotell vid Buckingham palace och åkte till Beatles nystartade skivbolag Apple Records för att sälja in Tintacs som spelat in två låtar i Vaxholmsstudion. Apple fick bara kort tid att bestämma sig på och instruktioner att höra av sig till MNW:s hotell på en uppgjord tid.

Bo Anders visitkort på MNW

Bo Anders visitkort då studion låg i sommarstugan på Lotsgatan. Det gällde att få bolaget att verka större än det var.

– Det var stressigt att hinna tillbaka, men sedan ringde de. De ville ha option, berättar Lorne.

– Då sa Sverre: ”Sorry. We are not interested”.

– Jag glömmer det aldrig. Hans förklaring var ”Om de vill ha oss så är vi bra. Då gör vi det själva”.

Hur var det att vara ung i Vaxholm då?

– Man hängde på Waxholm III:an (krog på båt). Där kunde man dricka öl, säger Bo Anders.

– På den tiden pratade man inte så mycket med sina föräldrar om vad man höll på med. Jag tror inte att mina föräldrar hade susning om vad vi gjorde, bara att vi spelade in skivor.

– Det var jävla kul när vi spelade in första singeln. Vi hade en cembalo som vi lånat på Norra Real…

Varför var det så viktigt att spela in i studio?

– Eko var jätteviktigt och kompressor så att man kunde få riktig attack på exempelvis ett piano. Det blev mer tryck i soundet.

– Det handlade bara om studioinspelningar. Live lät allt illa. Vi ville ha eko och sånt och göra omtagningar, säger Lorne, musikalisk motor i gänget.

Stal från vägbygge

1969 var det dags för flytt igen, till Rådhusgatan/Repslagargränd 1 som MNW fick hyra av kommunen.

Här byggde MNW inspelningsstudio och kontrollrum på övervåningen och punschverandan blev kontor.

Bo Anders berättar att de knyckte två stora cementrör från ett vägbygge i Vaxholm enbart för att bygga en egen ekokammare, i källaren under studion.

MNW studion låg på Repslagargränd Vaxholm

– Sedan när Hoola Bandola spelade in sin platta (1971) blev vi riktigt heta. Då ville alla spela in hos oss, säger Bo Anders. MNW:s studio på Repslagargränd Vaxholm är numera bostäder.

Första band att spela in ett fullängdsalbum på MNW samma år blev proggruppen Gunder Hägg (senare Blå Tåget). Samtidigt försökte sig Bo Anders på en solokarriär med fräcka artistnamnet Scorpion och släppte eget album.

MNW spelade in fler artister och började sysselsätta allt fler. Skivorna pressade man hos en firma som hette Grammoplast på Rörstrandsgatan i Vasastan.

– Det var som att komma till helvetet. Det var rök och killar med bar överkropp stod och jobbade, berättar Bo Anders.

– Och i Vaxholm satt en massor med tjejer och klistrade våra skivomslag.

Namnbyte

Men det blev allt mer klart att MNW levde över sina tillgångar.

1971 räddades bolaget av Tore Berger från Gunder Hägg som gick in med eget kapital. Bolaget bytte namn från Music Network Corps Ltd (MNW) till Musiknätet Waxholm (MNW) och musikutgivningen fick en mer uttalad politisk profil.

MNW: Tintacs första skiva gavs ut på Amigo

Tintacs bestod av medlemmarna Bo Anders Larsson (sång, gitarr), Lorne de Wolfe (gitarr, bas, keyboards, sång), Lynn de Wolfe (keyboards, trummor) samt Gunder Lindwall (gitarr). Första singeln spelades in i Vaxholm men gavs ut på Amigo.

Vi gjorde den roliga delen

Lorne de Wolfe

Bo Anders arbetade vidare som producent och ljudtekniker på MNW till 1973 då han lämnade bolaget och fortsatte karriären på annat håll. Lorne fortsatte sin musikkarriär i gruppen Contact och så småningom i framgångsrika bandet Hansson de Wolfe United.

– Vi gjorde den roliga delen och Sverre var vildhjärnan, säger Lorne.

Sverre Sundman uppges numera bo utomlands. Lornes bror Lynn är avliden sedan många år.

MNW - första albumet Tigerkaka (1969) med Gunder Hägg

Första albumet på MNW: Tigerkaka (1969) med Gunder Hägg (senare Blå tåget).