Vaxholmsbo fick rätt mot försäkringsbolag

bil
Bilen gick sönder efter mindre än ett halvår.
När kvinnan var ute och körde brakade växellådan ihop och bilen fick bärgas. Nu har hon fått rätt av Allmänna reklamationsnämnden. Men inte mot bilfirman som sålde bilen till henne bara några månader tidigare.

I augusti förra året köpte en kvinna i Vaxholm men begagnad bil av en firma i Åkersberga. Men redan i januari gick växelllådan sönder så att bilen fick bärgas. Kvinnan begärde då att bilfiman skulle stå för reparationen, men de vägrade. Vägrade gjorde också hennes försäkringsbolag som ansåg att det var bilfirmans ansvar.

Nu har kvinnan fått rätt av Allmänna reklamationsnämnden, ARN – mot försäkringsbolaget.

Ingen ville ersätta kvinnan

Nämnden hänvisar  bland annat till konsumentköplagen som säger att ”ett fel som visar sig inom sex månader från leveransen ska antas ha funnits vid leveransen, om inte säljaren bevisar motsatsen eller antagandet att felet fanns då är oförenligt med varans eller felets art”.

I sitt beslut skriver ARN att det är motbevisat att växellådan var felaktig vid leveransen. Därför är det försäkringsbolaget som ska ansvara för reparationskostnaden.

Nämnden rekommenderar nu försäkringsbolaget att betala 53 500 kr till anmälaren.