Efter fem veckor: Telia-kabeln fortfarande trasig

Hittills är det enda beskedet att kabeln kan bli lagad senast i januari nästa år.
Hittills är det enda beskedet att kabeln kan bli lagad senast i januari nästa år.
Enligt Telia ska det ta tre dagar. Enligt Telias entreprenör kan reparationen ta tre månader.
Nu har det gått fem veckor sedan Gunnars och Mahtabs telefonledning i Stava gick sönder och bolagen fortsätter bolla ärendet mellan sig.

–  Vi har inte fått någon hjälp ännu. Det har inte hänt någonting, de säger ingenting och vi får ingen information, säger Gunnar till Mitt i.

För fem veckor sedan, 22 oktober, revs hans och hustrun Mahtabs telefonkabel ner av en förbipasserande lastbil. Till Gunnar har bolaget Eltel Networks som lagar ledningar för Telia sagt att de har upp till tre månader på sig att laga den.

Men när Mitt i förra veckan kontaktade Telia blev beskedet att avtalet säger att reparationer ska ta max tre dagar.

Olika besked från Telia och Eltel

Med dessa nya uppgifter har Gunnar försökt kontakta Eltel och Telia igen, men med samma svar som tidigare:

– Jag har ringt Telias presstjänst som du talat med, men blev i stället hänvisad till kundtjänst som i sin tur hänvisar till Eltel.

– Ringer man Eltel så är det bara en telefonsvarare som säger ”gäller det en felanmälan så ring telefonoperatören” (Telia, reds anm).

Det är bedrövligt. Urdåligt

Gunnar, Telia-kund

– Jag kan inte kommunicera med dem. Det är helt låst. Det är bedrövligt. Urdåligt.

– Det som retar mig är också att Telia, som är ett så stort företag med ett så stort ansvar, ska ha en så liten support att det ska ta tre månader.

Vad säger du om att Telia kan tänka sig att låta dig slippa betala räkningen för den tid då du inte kan ringa?

– Det var ju frikostigt, hahaha.