Nu ska Veddestabron – till slut – bli verklighet

Emma Feldman (M), Nikoletta Jozsa (L), Aphram Melki (C) och Lennart Nilsson (KD) tar första spadtaget för bygget av nya Veddestabron.
Spadtag av Emma Feldman (M), Nikoletta Jozsa (L), Aphram Melki (C) & Lennart Nilsson (KD).
Idag togs första spadtaget vid bygget av den nya Veddestabron. Efter år av förseningar, slopade planer och politiska dispyter ser den omstridda bron nu ut att bli verklighet.
– Äntligen, känns det. Det är en väldigt viktig bro som har varit väldigt efterlängtad, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande.

I ett nollgradigt regnrusk stod stolta kommunpolitiker och representanter från Trafikverket samlade i Veddesta, precis intill Barkarbys pendeltågstation, med utsikt över E18 och den framväxande Barkarbystaden. I öster skymtades den ofta överbelastade Barkarbybron, som en påminnelse om det skriande behovet av en trafiklösning i området. Och nu – efter många turer, dispyter och inställda planer – ska så bygget av den nya Veddestabron till slut inledas.

Efter några väl valda ord från politikerna om Barkarby som ny trafikknutpunkt, betydelsen av nya tunnelbanan och Barkarbystadens ambitiösa planer var det dags för det ceremoniella ”spadtaget”. Kommunstyrelsens Emma Feldman fick äran att manövrera grävskopan.

– Äntligen, känns det. Det är en väldigt viktig bro som har varit väldigt efterlängtad, säger hon.

Bron – en långdragen historia

En ny bro, som knyter ihop Veddesta och Barkarbystan och som avlastar Barkarbybron, har diskuterats länge. För åtta år sedan fattades beslut om en bro för trafik och spårväg, som skulle stå klar 2015. Förslaget kritiserades av bland andra dåvarande Folkpartiet, som menade att bron var överdimensionerad. Trafikverket avbröt senare planerna för att anpassa bron till utbyggnaden av Barkarbystaden.

En ny plan togs fram och då lät det att bron skulle stå färdig 2017, en plan som sedan reviderades till invigning vid årsskiftet 2018/2019. Men även dessa planer var tvungna att justeras efter beskedet om att det blir tunnelbana i Barkarby till år 2025.

Men nu ser alltså följetongen Veddestabron ut att få ett slut. Kommunstyrelsens ordförande Emma Feldman (M) tror bron får stor betydelse.

– Den kommer avlasta trafiken, men den kommer också minska barriärer. Vi har ju både spåren och E18 som skär genom Järfälla och är någon form av barriär. Veddestabron kommer knyta ihop det här på ett bra sätt, säger hon.

Det har gått lite troll i det här

Nikoletta Jozsa (L)

Men de många turerna kring broplanerna har inte bara kostat tid, utan även pengar. När kommunstyrelsen 2016 röstade om de nya planerna för bron reserverade sig Liberalerna och deras gruppledare Nikoletta Jozsa med motiveringen att bron ”redan har kostat skattebetalarna uppåt 100 miljoner – för ingenting”.

– Vi har varit kritiska till turerna kring den här bron. Vi upphandlade en del av den här bron till nästan 300 miljoner och sen visade det sig att den reella kostnaden då skulle vara 60 miljoner. Sen blev det inget bygge, utan man tog ett omtag. Då reserverade vi oss och sa att vi behöver undersöka kostnaderna, säger hon nu när hon är på plats på invigningen.

– Vi är i grunden positiva till den här övergången, men jag brukar säga att det har gått lite troll i det här och vi har varit väldigt kritiska till det här i många år. Vi har fått ta omtag och nytag hela tiden och det har fått kosta mer än det borde ha kostat från början, säger hon.

Vad är det som gjort att du ändrat dig och blivit positiv till bron nu?

– Den största skillnaden är att tidigare när vi betalat och ingått avtal så har bron inte byggts, säger Nikoletta Jozsa (L).