Verkstäder och brandkår varnar: Kunskapen brister

Bussolyckan vid Klaratunneln den 10 mars.
Bussolyckan vid Klaratunneln den 10 mars.
Sveriges Fordonsverkstäders förening, SFVF, och Södertörns räddningstjänst tycker att kunskaperna kring risker vid olyckor med el- och gasdrivna fordon brister.
Nu går de ihop för att utbilda myndigheterna, rapporterar SVT.

– Vi behöver kraftsamla så alla får en utbildning och känner sig trygga i det här, säger Tommy Carnebo på Södertörns räddningstjänst till SVT.

Både SFVF och Södertörns räddningstjänst menar att de som hanterar fordonen inte känner till vilka konsekvenser som en olycka med gasfordon kan få.

Det är framförallt riskerna vid kollisioner och när fordonen börjar brinna

Tommy Carnebo

Tommy Carnebo vid Södertörns räddningstjänst har upptäckt att kunskapsbristen bland annat finns hos trafikpolisen, bärgarfirmor och bussbolagens skyddsombud.

– Det är framförallt riskerna vid kollisioner och när fordonen börjar brinna, det är då man inte riktigt vet vad man ska göra, hur man ska utrymma och vilka säkerhetsavstånd man ska hålla, säger han till SVT.

Nu ska SFVF och Södertörns räddningstjänst göra gemensam sak och börja utbilda olika myndigheter och samhällsaktörer, skriver SVT.

Mitt i har frågat trafikoperatören Nobina som ansvarar för busstrafiken i Haninge, Tyresö och Nynäshamn, som ligger inom Södertörns brandförsvars ansvarsområde, om det finns särskilda risker kopplade till broar, tunnlar eller viadukter i de tre kommunerna så att liknande olyckor som den vid Klaratunneln riskerar att ske.

Men enligt Nobinas finns det inga sådana risker i dessa kommuner.