På väg nedför gatan till godisbutiken för att hämta mitt senaste internetköp passerar jag två igenbommade butikslokaler och det är inte utan att jag känner ett styng av dåligt samvete. Inte så mycket över den ena, de sålde flyglar i hundra år innan de fick ge upp. Och jag har aldrig varit i valet och kvalet mellan fysisk butik och näthandel vad gäller just den varan. Men klädbutiken, den borde jag kanske hellre gynnat före den tyska näthandelsjätten vars paket jag nu är på väg att hämta. Det handlar ju trots allt om något så enkelt som en pyjamas.
Näthandel, eller handla på postorder som mamma kallade det, är inget nytt. Minst en gång om året, oftast inför skolstart shoppades det från 70- och 80-talens storheter Ellos, Josefssons, Haléns och allt vad de nu hette. Men knappast i närheten av dagens volymer. Enligt Handelsfakta e-handlade svenska konsumenter varor för 122 miljarder kronor 2020.
E-handel stod då för 14 procent av den totala försäljningen i detaljhandeln, att jämföra med 11 procent 2019. Det kan sedan sättas i relation till en e-handelsandel på knappt fyra procent år 2010. Under 2021 väntas e-handeln omsätta 130 miljarder kronor.
Sanslösa siffror. Och ett shoppingmönster att fundera kring när jag går nedför backen. Att flera lokaler ekar tomma beror så klart på detta. Covid skördar offer bland restaurangerna men det är näthandeln som tömmer butiksytorna. Miljöaspekten går jag inte in på denna gång, de argumenten får inte plats i spalten i dag. Men butikerna har blivit som gigantiska provhytter. Prova i butik och klicka hem lite billigare på nätet.
Pyjamasen då? Jo, när jag kom hem och öppnade paketet visade den sig vara blott en pyjamaströja. Och fyndet helt plötsligt en kostsam läxa. För hur jag än försökte övertyga kundtjänst om att en pyjamas består av över- OCH underdel samt att man inte kan sälja en pyjamaströja som ”pyjamas” – till på köpet med bild på en modell MED pyjamasbyxor – så var de benhårda. Vill du ha byxorna kan vi skicka dem till dig för 329 kronor. Var på jag tackade för mina 14 år som regelbunden och trogen kund och avslutade konversationen.
Jag behöver kanske inte ens nämna att de inte återgäldade hövligheten eller såg någon större förlust i att förlora en långvarig kund. Men det får mig att tänka; i en fysisk butik hade jag så klart aldrig köpt en halv pyjamas. Och kanske hade jag också blivit saknad om jag slutat handla där.
Så håll koll på de lokala annonserna i Mitt i:s tidningar. Kanske finns fyndet närmare än du tror. Och du bidrar definitivt till att hålla Stockholm levande.