Vikingadrömmen i kras

Lekanläggningar, dammar, byggnader och klätterväggar – vikingaprojektet visade sig vara alltför dyrt och storslaget.
Lekanläggningar, dammar, byggnader och klätterväggar – vikingaprojektet visade sig vara alltför dyrt och storslaget.
Täby skulle få ett nytt vikingacenter för 75 miljoner kronor. Men investerarna har svikit och nu finns inte en krona till jättesatsningen.

– Det är en viss besvikelse, säger Mats Hasselgren (Fp).

Ett stort upplevelsecenter med klätteranläggning, lekpark och museum i det historiska området Såsta-Karby. Allt i vikingatema. Det var förslaget som skulle bli verklighet när kommunen slog på stora trumman i slutet av 2011.

Det talades om en världsattraktion, en konkurrent till välbesökta vikingabyn Birka och samtliga partier i Täby stod bakom idén. Men planerna har punkterats.

75 miljoner kronor beräknades satsningen gå loss på. Bäst av allt var att privata investerare skulle ta två tredjedelar av kostnaden. Om de bara hade velat. Det har nämligen visat sig att ingen vill vara med och betala.

Mats Hasselgren (FP), ordförande i kultur- och fritidsnämnden, medger att han är besviken.

– Visst är det lite synd. Det har inte gått hela vägen den här gången och då får vi se vad vi kan göra i stället, säger han.

De 25 miljoner kronor som kommunen skulle ha gått in med var villkorade mot att det gick att hitta privata medfinansiärer. Därför finns inga pengar alls i projektet just nu.

Förhoppningen är dock att kunna locka besökare till området ändå. Men i stället för klätterväggar och lekanläggningar pratar Mats Hasselgren i dag hellre om informationstavlor, motionsspår och möjligen en servering.

– Man ska vara varsam med skattepengar och inte rusa i väg. Många kommuner fastnar i stora projekt och blir sedan stående där, säger han.

Täby kommun har haft en person på projektanställning sedan 2010 för att leda utredningen av vikinga- centret. Kostnaden har uppgått till sammanlagt 559 000 kronor. Christina Eineborg, näringslivschef på kommunen, hävdar dock att utrednings­arbetet kommer att vara till nytta oavsett vad som händer med området.

– Grundtanken var att hitta en finansiering och driftsform som inte belastar den kommunala budgeten. Det är inte lätt men vi ville ändå göra ett försök, säger hon.

Bengt Håkansson är varumärkeskonsult och arbetar med kommuner i hela Sverige. Han pratar om en flockmentalitet bland landets politiker.

– De ser att det pågår stora satsningar i andra kommuner och vill vara med och tävla. Tidigare skulle alla bygga höga hus och numera är det stora arenor som gäller, säger Bengt Håkansson.

Misstaget som många kommuner gör, menar han, är att dra i gång vidlyftiga projekt men helt glömma bort att marknadsföra dem.

Fakta

Fler drömmar som inte blivit av

Kommunalrådet Leif Gripestam (M) ville förvandla Ullnatippen till upplevelseanläggning med skidtunnel och hotell – så kommer det inte att bli.

Miljonbidrag från EU skulle ge Näsbypark egen forskarpark i stil med Silicon valley, tyckte Socialdemokraterna 2006, men idén skrotades.

En påkostad högskolefilial för bortåt 1 500 studenter skulle ge dragningskraft åt Täby, men planerna gick inte i lås.