Min lokala hjälte

Viktiga brev försvinner i Tullinge

Viktiga intyg som försvinner och räkningar som aldrig kommer fram.

Nu ska Post- och Telestyrelsen ta upp Tullinge i ett möte med Postnord.

Det har varit problem med postutdelningen i Tullinge en längre tid. Tullingebon Kenneth Gustavsson är en av de drabbade. Han har fått betala höga förseningsavgifter för räkningar som aldrig nått brevlådan. Och han väntar fortfarande på samma intyg från en myndighet som hans fru fått för länge sedan.

– Intygen skickades ut samtidigt. Trängselavgiften på 15 kronor blev till ett krav på 515 kronor. Och när räkningen för att betala bilförsäkringen aldrig kom åkte jag på att betala 2 700 kronor till Trafikförsäkringsföreningen, berättar han.

Mitt i Botkyrka-Salem har även talat med andra som drabbats, antingen av förseningar eller brev som aldrig kommit fram. Liksom flera andra har Kenneth ha tappat förtroendet för postutdelningen, som numera sköts av privata företag som Postnord och Bring. Post- och Telestyrelsen har känt till problemen i Tullinge sedan i april förra året. Chefen för tillsynsenheten, Olof Bjurö, berättar att de tagit upp Tullinge med Postnord på centrala möten tidigare. Den 18 februari är Tullinge återigen ett av ämnena.

– Vi kommer att fortsätta vår tillsyn av Tullinge. Postnord behöver se till att genomföra åtgärder så att de klarar kvalitén vid exempelvis sjukfrånvaro.

Ni har känt till problemen länge. När ska det hända något?

– Vi har inte satt någon exakt datum, men det här kan inte fortsätta månad för månad, utan det måste ske något omgående. Det drabbar ju både privatpersoner och företag.

Kan det bli fråga om vite?

– Erfarenheten säger att det är bättre att identifiera problemen och följa upp åtgärderna. Men om man tror att ett vite löser problemen så finns de möjligheterna.

Under ett par veckor i januari försvårade kyla och snö för brevbärarna, berättar både Postnord och Bring. Bring berättar att de inte haft några större problem på personalsidan eller med kvalitén för övrigt, men Postnords produktionschef Ghita Bärlund säger att deras problem kan härledas till personalbrist och ovana brevbärare. Även hög sjukfrånvaro har ställt till det. Nu tror Bärlund dock att utdelningen ska fungera bra igen.

– Vi räknar med att vara på banan nu, men det är klart att det kan bli dippar vid extremt mycket post, men vi har fått in ny personal och försöker stötta från Tumbakontoret, säger hon.

Fakta

Här anmäler du

Saknar du post kan du vända sig till det företag som ansvarar för utdelningen.

Brister i utdelningen kan även anmälas till myndigheten Post- och telestyrelsen, som kontrollerar att utdelningen fungerar.