”Viktigt att försöka prata med svenskar”

"För mig är det viktigt att lära sig svenska. All personal på mitt boende pratar det så jag brukar prata med dem", säger 17-årige Hashmat Sabouri, till vänster. Till höger sitter Mohammad Reza Hosseini.
"För mig är det viktigt att lära sig svenska. All personal på mitt boende pratar det så jag brukar prata med dem", säger 17-årige Hashmat Sabouri, till vänster. Till höger sitter Mohammad Reza Hosseini.
Nina Juréen är en av de åtta Lidingöungdomar som anställts för att assistera de fem lärarna.
Nina Juréen är en av de åtta Lidingöungdomar som anställts för att assistera de fem lärarna.
Uppdelade i grupper sorterar eleverna lapparna med glosor i två högar: de ord de förstår respektive de ord som de inte förstår.
Uppdelade i grupper sorterar eleverna lapparna med glosor i två högar: de ord de förstår respektive de ord som de inte förstår.
Läraren Ola Andersson förklarar ord som "val" och "politiskt parti" och att man ska kunna rösta på vad man vill utan att få ett straff.
Läraren Ola Andersson förklarar ord som "val" och "politiskt parti" och att man ska kunna rösta på vad man vill utan att få ett straff.
17-årige Mohammad Reza Hosseini vill bli ingenjör i framtiden. Men först ska han lära sig svenska. Han är en av 80-tal nyanlända som går i Lidingös lovskola i svenska som andraspråk.

Solen steker utanför klassrummet på Hersby gymnasium. Innan läraren Ola Andersson börjar förmiddagslektionen går en elev upp och öppnar ytterligare ett fönster.

Temat för dagen är mänskliga rättigheter. Ola Andersson repeterar ”rättegång” och ”respekt”. Några av de begrepp klassen diskuterade i går. I dag är det nya ord – ”rösta”, ”val”, ”politiskt parti”.

17-årige Mohammad Reza Hosseini kom till Sverige för tio månader sedan. Sedan han flyttade från Örebro till Lidingö har han pluggat svenska på Hersby gymnasium. Ganska lätt, tycker han.

– Det är viktigt att försöka prata med svenskar. Jag pratar alltid svenska med personal och så, ibland med vänner. Men jag har kompisar som aldrig gått i skolan. För dem är det svårare.

Lovskolan i svenska som andraspråk är ett nytt initiativ på Lidingö. Under åtta dagar får drygt 80 grundskole- och gymnasieungdomar bygga på sin svenska varvat med museibesök, fotboll och filmvisning.

Förutom ordinarie lärare assisterar åtta ungdomar lärarna under lektionerna och som svensktalande kompisar under rasterna.

Nina Juréen tycker det är en bra erfarenhet när hon börjar plugga till förskolelärare i höst.

– Det känns utvecklande för mig som person att försöka anpassa mig efter varje elevs kunskaper i svenska språket.

Ola Andersson delar upp klassen i grupper och ger dem lappar med svenska glosor på. De ord som de redan kan läggs i en hög. De andra ska de gå igenom.

I framtiden skulle Mohammad Reza Hosseini vilja bli ingenjör. Men nu ligger fokus på att lära sig svenska flytande. Två år gissar han efter några sekunders funderande att det kommer att ta.

Fakta

Betalas av staten

Huvudmän för grundskolor och gymnasieskolor kan ansöka om statsbidrag för elever som deltar i frivillig undervisning under skollov.

Maxbeloppet per elev och vecka är 1 290 kronor som betalas ut i efterhand.

Lidingö kommun har sökt bidrag för åtta dagars lovskola för nyanlända elever i årskurs sex till och med gymnasiet.

Källa: Lidingö stad, Skolverket