Viktoria kämpar för egen laddplats

Viktoria Tocca kör en renodlad elbil och är beroende av laddning för att ta sig fram.
Viktoria Tocca kör en renodlad elbil och är beroende av laddning för att ta sig fram.
Experterna är eniga: Det bästa stället att ladda sin elbil är hemma.
Men trots anslag i miljardklassen missar många att söka de bidrag som finns.
Viktoria Tocca från Sollentuna har kämpat länge för en egen plats – och under tiden passar hon på att jobba medan hon laddar på macken.

I Stockholms län finns knappt 22 000 bilar som kan köras på eldrift, varav drygt 3 300 är renodlade elbilar utan hjälpmotor.

En av dessa rattas av Sollentunabon Viktoria Tocca.

– Elbilar är framtiden och ett oslagbart miljövänligt alternativ, säger hon.

Men det har inte varit särskilt lätt att vara miljövänlig.

När hon i oktober 2017 flyttade in i en lägenhet i centrala Sollentuna upptäckte hon att garaget saknade laddplatser för elbilar – trots att huset byggdes så sent som 2016.

Man känner sig straffad när man vill göra något bra för miljön

Viktoria Tocca

Viktoria drev genast på för att bostadsrättsföreningen skulle installera några, och under tiden försöker hon lösa vardagen som elbilist så gott det går.

Men antalet publika laddstationer i Norrort är än så länge begränsat.

– Det är ett stort bekymmer, man känner sig straffad när man vill göra något bra för miljön. Jag har inrättat kontor på OK/Q8 och sitter och jobbar med datorn i bilen eller inne på macken. När jag ska handla väljer jag helt utifrån var det finns laddning, berättar hon.

Fakta

Laddstationer

Källa: uppladdning.nu, laddinfra.se, kommunerna

Sedan 2015 kan bostadsrättsföreningar och samfälligheter som vill sätta upp laddstationer få bidrag på upp till 50 procent av investeringskostnaden via projektet Klimatklivet. Hittills har Naturvårdsverket fått cirka 450 ansökningar om detta, och förra året fick 95 procent bifall.

– Man har väldigt god chans att få stöd just nu, säger Nanna Wikholm på Naturvårdsverket.

Sedan den 1 februari 2018 kan även privatpersoner få motsvarande bidrag. Men där har gensvaret varit iskallt.

Iskallt intresse för bidrag

I mitten av april 2018 hade Naturvårdsverket fått knappt 200 ansökningar om bidrag till laddstolpar, vilket kan jämföras med drygt 15 500 ansökningar om bidraget till elcyklar som lanserades samtidigt.

– Det är besvärande lågt. Vi vet inte om det beror på okunskap hos elbilsägarna eller något annat, men vi har en dialog just nu om hur vi ska kunna sprida den här informationen bättre, säger Tomas Hallqvist, chef på Naturvårdsverkets enhet för miljöbidrag.

Det är besvärande lågt. Vi vet inte om det beror på okunskap hos elbilsägarna

Tomas Hallqvist, Naturvårdsverket

De har fått ett anslag på 90 miljoner kronor årligen 2018-2020. Tilläckligt för att bevilja 9000 ansökningar per år, även om man räknar på det maximala beloppet på 10 000 kronor.

Men det kan ändå vara klokt att inte vänta för länge med att söka.

– Det här kan ändras vid ett regeringsskifte, och allianspartierna har signalerat att stödet kan upphöra om de vinner. Så skynda att fynda, råder Tomas Hallqvist.

För den som bor i samfällighet eller hyresrätt gäller delvis andra förutsättningar.

Nya EU-regler, som ännu inte trätt i kraft, kommer dock att göra det lättare för elbilsägare i den första kategorin. I framtiden måste den som bygger ett flerbostadshus med med än 10 parkeringsplatser förbereda för dragning av el till en andel av p-platserna.

– Man har förstått att det är oerhört väsentligt att kunna ladda hemma – det är nästan en förutsättning för att ha ett elfordon, säger Anders Lewald på Energimyndigheten som är nationell samordnare för laddinfrastruktur.

Det är oerhört väsentligt att kunna ladda hemma

Anders Lewald, Energimyndigheten


Viktoria Tocca brukar ladda bilen på OKQ8 i Häggvik


Även Anders Grauers, docent i elfordonssystem på Chalmers, tror att den vardagliga laddningen i huvudsak kommer att ske i anslutning till bostaden – eller andra ställen där bilister parkerar, som vid arbetsplatser eller affärer. Offentliga laddstationer kan istället fylla andra funktioner, som till exempel uppladdning vid långresor.

Publika laddare användes väldigt lite men de spelade stor roll för människors val av bil

Anders Grauers, Chalmers

– Problemet är att de publika laddstationerna inte är lönsamma – initialt. Det måste finnas många elbilar för att de ska bli det, men det måste finnas många laddstationer för att folk ska vilja skaffa elbilar. Det finns en japansk studie som visar att publika laddare användes väldigt lite men de spelade stor roll för människors val av bil, säger han.

Fakta

Elbilar i Stockholms län

Källa: Transportstyrelsen