Min lokala hjälte

Viktors språkresa blev en mardröm

Efter bara tolv dagar fick Viktor avbryta sitt utbytesår i USA.
Efter bara tolv dagar fick Viktor avbryta sitt utbytesår i USA.
Viktor Lindborg, 18, från Täby kyrkby hade sett fram mot ett utbytesår i USA. Men han knäcktes av ett uselt mottagande och fick åka hem efter bara tolv dagar.

Nu vill han uppmana till stor noggrannhet ­inför utbytesresor.

De flesta av Täbys ungdomar har haft skolavslutning och nu ska några av dem prova vingarna ­utomlands. Så var det för Viktor Lindborg i fjol. Han åkte till USA för att få ett lärorikt år på high school.

– Jag hade väldigt höga förväntningar på resan, säger Viktor Lindborg.

Men det blev inte som han tänkt sig. Kort efter ankomsten till staden Hesston, Kansas, fick han veta att han var tvungen att byta både skola och värdfamilj.

Han placerades hos den svenska arrangörens kontaktperson – men trivdes inte det minsta. Då bar det av till en tredje värdfamilj.

Det föll dock inte i god jord hos kontaktpersonen, enligt Viktor Lindborg.

– Efter några dagar dök han upp och var arg, aggressiv och nästan hotfull för att jag inte ville bo hos honom och det var obehagligt.

Viktor Lindborg förstod att han inte skulle känna sig trygg under vistelsen i USA. Efter bara tolv ­dagar i landet åkte han hem.

– Det var lite surt. Jag hade sett fram emot det och dessutom hade det kostat en hel del pengar, säger han.

Arrangören Explorius Education har inte velat betala tillbaka de 92 059 kronor som resan kostat. I stället har de erbjudit en annan resa eller 25 000 kronor i kompensation.

Det gick Viktor Lindborg inte med på.

Med hjälp av sin pappa anmälde han i stället företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nyligen fick familjen rätt. Nämnden anser att bristerna varit så stora att hela beloppet bör betalas tillbaka.

– Det viktigaste är inte pengarna, utan att de sätts på plats och inser att de har gjort fel, säger Viktor Lindborg.

Arrangören uppger nu att de ska betala tillbaka alla pengar.

– Explorius följer alltid ARN:s rekommendationer och det har vi således gjort även i detta fall, säger Madeleine Linde, ansvarig för företagets Sverigekontor.

Enligt henne blir alla kontaktpersoner och värdfamiljer noga granskade. Den person som Viktor Lindborg hade jobbar inte längre åt företaget, säger Madeleine Linde.

Anmälningarna till ARN har ökat, både för längre och kortare språkresor. Från sju anmälningar för tre år sedan till 20 stycken i fjol. ARN gav köparna rätt i nästan hälften av fallen 2012.

Senast för ett par månader sedan skrev Lokaltidningen Mitt i om 17-årige Ivar Wästlund vars utbytesresa också fick ett olyckligt slut.

Det viktigaste är att de sätts på plats och inser att de har gjort fel.Viktor Lindborg

Fakta

Rättigheter på utbytesresan

Du ska få veta vilken värdfamilj du har senast två veckor före avresa.

Reseföretaget ska se till att du har en kontaktperson i landet.

Om du inte är nöjd med din värdfamilj ska du få byta.

Du är bunden av resan när du betalat anmälningsavgiften, som får vara högst tio procent.

Om du hamnar i en tvist med reseföretaget – vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden.

Källa: Konsumentverket