Vilken är Solnas vackraste dörr?

Porten till Råsundavägen-Vintervägen är inte i original, utan här har den ursprungliga ersatts med en grå variant i metall som skär sig mot husets ursprungliga stil. Portar tillverkade i aluminium eller stål slog igenom stort på 70-talet.
Porten till Råsundavägen-Vintervägen är inte i original, utan här har den ursprungliga ersatts med en grå variant i metall som skär sig mot husets ursprungliga stil. Portar tillverkade i aluminium eller stål slog igenom stort på 70-talet.
Förr fick tjänstefolken gå in via innergården och ta köksingången som vette ut mot det bakre trapphuset. Här en innergård på Erik Sandbergs gata – huvudentrén ligger mot Råsundavägen.
Förr fick tjänstefolken gå in via innergården och ta köksingången som vette ut mot det bakre trapphuset. Här en innergård på Erik Sandbergs gata – huvudentrén ligger mot Råsundavägen.
Under 1930-talet blev dörrarnas glaspartier allt större när funktionalismen slog igenom. Det här huset på Erik Sandbergs gata har ett stort fönster som släpper in ljus. Nummerskylten har såklart en lampa så man ser den på kvällen.
Under 1930-talet blev dörrarnas glaspartier allt större när funktionalismen slog igenom. Det här huset på Erik Sandbergs gata har ett stort fönster som släpper in ljus. Nummerskylten har såklart en lampa så man ser den på kvällen.
Ett av Solnas mest populära hus är "Slottet" intill Solparken i Råsunda. Huset ritades av P.A. Löfgren och E. Otterström och byggdes 1911-1912. Portarna känns igen på sina schackrutiga dörröverstycken i gult och mörkblått. Huset är lite före sin tid då lunettfönster (månformade) slog igenom stort på 20-talet.
Ett av Solnas mest populära hus är "Slottet" intill Solparken i Råsunda. Huset ritades av P.A. Löfgren och E. Otterström och byggdes 1911-1912. Portarna känns igen på sina schackrutiga dörröverstycken i gult och mörkblått. Huset är lite före sin tid då lunettfönster (månformade) slog igenom stort på 20-talet.
1950-talet präglades av en mönsterrikedom med mycket geometriska mönster, gärna romber, som här ovanför entrén. Belysning över eller vid sidan av porten var också viktigt, som den här lysande nummerskylten på Erik Sandbergs gata, mittemot Giraffparken.
1950-talet präglades av en mönsterrikedom med mycket geometriska mönster, gärna romber, som här ovanför entrén. Belysning över eller vid sidan av porten var också viktigt, som den här lysande nummerskylten på Erik Sandbergs gata, mittemot Giraffparken.
Entrén till den före detta Betlehemskyrkan har flera mindre glasrutor enligt tiden trend. Kyrkan låg i bottenplanet på kvarteret Eken på Stråkvägen, men har idag sålts som bostadsrätt.
Entrén till den före detta Betlehemskyrkan har flera mindre glasrutor enligt tiden trend. Kyrkan låg i bottenplanet på kvarteret Eken på Stråkvägen, men har idag sålts som bostadsrätt.
Port i funkisstil med mycket ljusinsläpp och kantsten i marmor. Lägg särskilt märke till handtaget som fungerar för både barn som vuxna eller rullstolsburna.
Port i funkisstil med mycket ljusinsläpp och kantsten i marmor. Lägg särskilt märke till handtaget som fungerar för både barn som vuxna eller rullstolsburna.
Blåkullahusen i Hagalund byggdes 1969-73 och hör till de mer älskade – och hatade – som byggts i Solna. Husens blå emaljfasader är konstverk i sig. Portarna ramas in av mindre plåtar i olika gröna nyanser.
Blåkullahusen i Hagalund byggdes 1969-73 och hör till de mer älskade – och hatade – som byggts i Solna. Husens blå emaljfasader är konstverk i sig. Portarna ramas in av mindre plåtar i olika gröna nyanser.
En enklare gårdsingång på Erik Sandbergs gata.
En enklare gårdsingång på Erik Sandbergs gata.
Vid jugend och nationalromantikens genombrott började portarnas glaspartier ofta att delas in i mindre rutor.
Vid jugend och nationalromantikens genombrott började portarnas glaspartier ofta att delas in i mindre rutor.
Porten är det första intrycket du får av ett hus. Den kan vara påkostad, utsmyckad – eller bara en praktisk passage.

Vi gick en sväng på stan och hittade stor variation.

Porten till ett hus är betydelsefull. Från utsidan kan den vara smycket i fasaden, men den kan även förmedla en känsla till den som kliver in.

– En dörr kan vara mer eller mindre markerad vilket kan leda till olika känslor för den som passerar genom den, säger Johanna Molvin, konst- och kulturstrateg på Solna stad.

Byggnadens funktion avgör hur en entré designas.

– En stor och tung dörr kan inge respekt och används ofta för institutioner som banker, teatrar eller offentliga byggnader. Andra dörrar som knappt märks är istället designade för att smälta samman inne och ute, som till exempel i en galleria.

Även i bostadshus har dörrar och portar fått olika utformning genom tiderna. Om portarna förr var påkostade, utsmyckade och fastighetens hjärta, har de alltmer med tiden kommit att bli funktionella och diskreta.

Ett sekelskifteshus byggt för välbeställda har ofta rikt dekorerade huvudentréer för att imponera, medan arbetarbostäder är mer enkla.

Bara genom att ta en kort promenad i Råsunda så kan man dock hitta flera exempel på portar som står ut från mängden och som är typiska för sin tid.