De vill ha cykelväg till Arninge

Cyklister i Österåker.
Örjan Östervall som lämnat förslagen omgiven av andra cyklister vid stationen i Täljö.
Den föreslagna cykelvägen från Rydbo till Arninge. Förslagen har redan fått stort stöd.
Den föreslagna cykelvägen från Rydbo till Arninge. Förslagen har redan fått stort stöd.
Det är hög tid för en riktig cykelväg till Arninge. Det tycker cyklister i Österåker. I påskhelgen damp det ned två medborgarförslag i kommunens brevlåda hur det kan gå till.
– Cykla ligger i tiden, både för hälsan och miljön, säger Åsa-Lena Sjöholm som stöder förslagen.

– Vi måste ha cykelvägar. Vi kan inte cykla längs 276:an. Jag tror att många, många fler skulle cykla om det bara fanns säkra vägar, säger Åkersbergabon Åsa-Lena Sjöholm, 60.

– Det är bara Österåker som inte sitter ihop i ett sammanhängande cykelnätverk.

Åsa-Lena Sjöholm

Åsa-Lena Sjöholm med elcykeln Tekla.

Önskemålet att få till en cykelväg från Österåker till Arninge är inte ny, men nu har två medborgarförslag lämnats till kommunen med konkreta lösningar.

Det ena handlar om att anlägga en asfalterad cykelväg från Täljö till Rydbo i direkt anslutning till Roslagsbanans banvall, totalt 3,4 kilometer.

– Det skulle kosta sju miljoner. Vi har verkligen ansträngt oss för att minimera åverkan på markägarens (Läs: Douglas) mark, säger Örjan Östervall som är den som lämnat in förslagen.

Örjan Östervall lämnade in förslagen till Österåker kommun.

I det andra förslaget beskrivs en tänkt fortsättning på cykelvägen från Rydbo till Arninge. Den skulle kunna anläggas direkt på Roslagsbanans gamla banvall, sedan rälsen flyttats norrut i samband med bygget av det nya resecentrumet i Arninge.

– Från Arninge kommer man vidare eftersom Täby har cykelväg till Stockholm, säger Åsa-Lena Sjöholm.

Från Arninge kommer man vidare eftersom Täby har cykelväg till Stockholm

– Att cykla ligger i tiden, både för hälsan och miljön – med frihet, natur och upplevelser.

Örjan Östervall är själv elitmotionär och drar sig inte för att cykla längs 276:an, i brist på bättre och säkrare vägar. Men det är det inte alla som gör.

Över 300 namn på två dagar

– Det är många som inte vill cykla så. Men med bra cykelvägar och elcyklar kan vem som helst med normalfysik ta sig till stan på dryga timmen, säger han.

– Jag hoppas ju att politikerna ska förstå att det här är en fråga som angelägen för många människor i Åkersberga  – och såna som vill cykla till Åkersberga.

Just nu pågår även en namninsamling till stöd för förslagen. 6 april, bara två dagar efter att insamlingen startade, hade inte mindre än 335 personer skrivit under och nya namn tillkommer hela tiden.