Unga vill förändra samhället

UF-Mässan i Stockholm 2017.
UF-Mässan i Stockholm 2017.
Företag som vill väl har blivit vanligare på mässorna för unga företagare.

Att unga väljer att inrikta sina UF-företag på sociala frågor och utveckling är en trend som kommit allt starkare de senaste åren.

– Vi kallar det samhällsentreprenörskap och det är definitivt en trend. Fler unga vill göra gott för världen, säger Susanna Mörner, kommunikationsansvarig på Ung Företagsamhet Sverige.

De trycker pins för mänskliga rättigheter

Hon menar att det vanligaste är att unga startar ett företag där man säljer en produkt, till exempel en T-shirt eller ett armband, för att sen skänka en del av vinsten till välgörenhet.

– Men vi ser också att det håller på att ändras till idéer som är mer ekonomiskt och miljömässigt hållbara. Många unga inser att om de skänker alla pengar kan de inte bygga upp företaget och fortsätta med sin verksamhet. Fler börjar också fundera på hur produkterna de säljer tillverkas och hur långt de transporteras, säger Mörner.

I framtiden tror hon att företagen som skänker pengar som välgörenhet kommer minska i populäritet och att fler kommer att titta på andra sätt att göra skillnader i samhället genom att direkt involvera sig olika frågor.