Nu vill Mahdi vara en förebild

Mahdi Sadegh, omgiven av några av eleverna i 8A i Sätraskolan. Från vänster: Anton Harrysson, Vida Faghirzade, Alejandra Sejasm, Marko Gorgis och Omaima Mellahi.
Mahdi Sadegh omgiven av eleverna Anton, Vida, Alejandra, Marko och Omaima i 8A.
Det är en speciell känsla att komma tillbaka till Sätraskolan, tycker 23-årige juridikstudenten Mahdi Sadegh som föreläser där under en timme.
Det är en speciell känsla att komma tillbaka till Sätraskolan, tycker Mahdi Sadegh.
"Jag växte upp med en mörk ilska", börjar Mahdi Sadegh föreläsningen med att berätta.
"Jag växte upp med en mörk ilska", börjar Mahdi Sadegh föreläsningen med att berätta.
Vida Faghirzade i Sätraskolan funderar på att bli arkitekt. Det är viktigt att hålla självförtroendet uppe, betonar hon.
"Det är viktigt att hålla självförtroendet uppe", säger eleven Vida Faghirzade.
Marko Gorgis och Anton Harrysson lyssnar på klasskompisar som ställer frågor under föreläsningen i Sätraskolan.
Marko Gorgis och Anton Harrysson lyssnar på klasskompisar som ställer frågor.
För åtta år sedan var Mahdi Sadegh en stökig högstadieelev. Nu är han 23 år och studerar juridik.
Mitt i följde med när han kom tillbaka till Sätraskolan, för att gjuta in självförtroende hos eleverna.

– Tänk, det luktar fortfarande likadant härinne. Det känns vant, säger Mahdi Sadegh när han kommer in i Sätraskolans högstadiedel.

Han säger det med en viss vördnad. Det är en speciell känsla att vara tillbaka här efter åtta år. Mycket har ändrats – kaféet har till exempel bytt plats – men mycket är sig också likt.

Så är det också med Mahdi Sadegh. Han har gjort en lång resa sedan han gick ur 9:an, men han är på många sätt också densamma. Han är fortfarande en mycket kaxig, mycket energisk och mycket arg ung man, men numera har han lärt sig att använda sin energi och ilska på ett bättre sätt än när han var högstadieelev.

Om detta vill han berätta för de 22 eleverna i klass 8 A. Klädd i svart kavaj, grå väst, vit skjorta och en dovt rödskimrande slips ställer han sig längst fram i klassrummet, där han en gång var elev.

– Jag växte upp med en mörk ilska. Jag var konstant arg. Jag var som en tickande bomb, och det räckte inte att träna kampsport och vinna tävling i thaiboxning. Så jag började slåss. Ibland man mot man, ibland mot fler, berättar han.

Flykt från Iran

Det är mycket tyst i klassen när han förklarar vad som gjorde honom så arg. Framför allt var det föräldrarnas konfliktfyllda skilsmässa. Han såg att de inte kunde vara de föräldrar de ville och kände sig maktlös. Men redan innan fanns en sorg i familjen, över flykten från Iran där hans pappa varit en framgångsrik företagare.

– Hur många har föräldrar här som flytt från krig, som mina föräldrar? frågar Mahdi och konstaterar att flera händer lyfts runt om i klassrummet.

En av dem som är med härinne är SO-läraren Jonas Silfving. Han var en trygg klippa för tonårskillen Mahdi. Nu lyssnar han intresserat på sin forna elev, som numera studerar juridik på Stockholms universitet.

Lyfte sina betyg

För Mahdi Sadegh lyckades som han säger ”vända på steken”. I 9:an insåg han att han måste gå på gymnasiet för att komma vidare i livet. Han började plugga och fick tillräckligt bra betyg för att komma in på samhällsvetarprogrammet.
Redan då hade han siktet inställt på att bli jurist. Dels ville han, genom juridiken, hjälpa andra unga människor som haft det tufft. Dels ville han visa alla dem som dömt ut honom som en bråkstake att han hade förmågan att lyfta sig.

Och han insåg att han måste kämpa om hans dröm skulle bli verklighet. Så nu frågar han retoriskt eleverna i klass 8 A:

– När ni har bestämt er för vad ni vill bli är det bra om ni har förutsättningarna för att kunna bli det, eller hur? Jag syftar på betygen!

Kampsport gav disciplin

Mahdi Sadegh var aldrig någon mönsterlev på gymnasiet. Han lade ner mycket tid på kampsporten och blev elitidrottare både i MMA och brottning. Kanske för mycket tid, för när han skulle söka till högskolan räckte betygen inte till. Men då fick han fart. Han satte i gång att plugga stenhårt och tredje gången han gjorde högskoleprovet gick det vägen. Resultatet räckte för att komma in på juristlinjen.

– När jag väl satsade på att plugga hade jag nytta av den disciplin jag övat upp som kampsportare. Och nu hjälper mig träningen också att hålla fokus, säger han.

Däremot har han, förstås, lagt slagsmålen bakom sig sedan många år. Insikten om att det finns bättre sätt att lösa konflikter på, och bättre sätt att använda sin energi på fick honom att sluta.

Men revanschlusten har han kvar. Han vill fortfarande visa världen att ”en ilsken kille från Sätra kan nå långt”. Och han vill hjälpa andra att göra detsamma.

Vill köpa Expressenskrapan

Därför var han för några år sedan aktiv i Projekt Förort, som erbjuder unga gratis kampsportträning, samtidigt som man bygger upp samhörighet och gemenskap mellan dem.

Därför har han också kommit till Sätraskolan med sin föreläsning, som han hoppas att få ge vid fler tillfällen, på andra platser.

– Det finns en enorm potential i förorten, och den ska inte gå till spillo. Det finns ingen ursäkt för att inte försöka lyckas med det man vill. Och samhället behöver er, glöm inte det. säger Mahdi.

Han avslutar sin föreläsning med att avslöja sitt mål, ett mål som är ett mått på hans ambitioner: En gång ska han äga Expressenskrapan på Kungsholmen. På toppen av den ska hans namn stå, i stället för tidningens.

 

Så tyckte eleverna i 8A

Eleverna i klass 8A lyssnade med stort intresse på Mahdi Sadeghs föreläsning och ställde många frågor.

Mitt i frågade några av dem vad de tagit till sig av hans budskap.

Vida Faghirzade:
– Jag tog till mig att man alltid ska göra så gott som man kan, och att det är viktigt att behålla självförtroendet, även när det är stressigt. Tappar man det är det risk att betygen också sänks. Nu är mitt mål att bli arkitekt, men det kan ändras.

Marko Gorgis:

– Jag kände mig intesserad hela tiden. Jag tänker att Mahdi är lik mig, jag låter inte hellre någon trycka ner mig och jag är lika målmedveten. Det kändes bra att lyssna på någon som tänker likadant. Mitt mål är att bli entreprenör.

Anton Harrysson:

– Skolan kan var kämpig men samtidigt är den det bästa som finns. För mig har poletten trillat ner: Skolan är nyckeln till framgång, och det var bra att föreläsningen tog upp det. Jag tog till mig att det är viktigt att ha en förebild.

Alejandra Sejas:

– Det spelar inten roll var man är född, var man kommer ifrån eller var man bor. Mitt liv är mitt liv och det är jag som bestämmer över hur jag vill att det ska bli.

Omaima Mellahi:

– Det är mycket att göra i 8:an. Men det är viktigt att orka ändå, det har man glädje av i framtiden.

 

Fakta

Slutbetyg i årskurs 9, i Skärholmens stadsdel

Andel elever i procent, som uppnådde kunskapsmålen i alla ämnen, exklusive nyinvandrade elever, läsåret 2015/2016.
Alla Nationers fria skola: *
Bredängsskolan: 70,8
Internationella Engelska skolan Skärholmen: 71,3
Sätraskolan: 79,5
Västerholms friskola: 63,9
Stockholm, samtliga skolor: 83,8

*Uppgiften baseras på färre än tio elever.

Källa: Skolverket