C vill ha fler cykelbanor genom Huddinge

cykelväg
Här mellan Tullinge och Tumba byggs ett nytt cykelstråk.
Nya snabbcykelbanor längs med Huddingevägen och Nynäsvägen.
Det planeras - men Centerpartiet i landstinget vill snabba på utvecklingen och införa en Stockholmsförhandling för de regionala cykelstråken.

Var femte pendlare ska susa fram på cykel i uppemot 30 kilometer i timmen på något av länets 50 regionala cykelstråk. Totalt ska det finnas 85 mil cykelstråk.

Det är visionen fram till 2030 i den regionala cykelplanen som Trafikverket, landstinget och kommunerna i Stockholms län kom överens om 2014.

Ännu så länge finns det 10 mil som kan klassas som regionalt cykeltstråk. Ytterligare femton mil ligger i startgroparna de närmaste fem åren.

Utbyggnaden går för långsamt framåt, anser Centerpartiet i landstinget, och föreslår nu en regional cykelförhandling för att få de viktigaste cykellederna byggda till 2025.

Cykeln har jättepotential

Gustav Hemming

Förebilden är Stockholmsförhandlingen, som såg till att det blir möjligt att bygga ut t-banan till Nacka och Barkarby och i samma veva få nya bostäder.

– Cykeltrafiken behandlas som någon helt annat än vägar och spårtrafik, och det tycker vi är fel. Cykeltrafiken är en regional fråga, och vi vill att man tar tillvara den jättepotential som cykeln har, säger landstingsrådet Gustav Hemming (C).

Tanken är att regeringen ska förmås att tillsätta en förhandling för att få bindande avtal om en samordnad utbyggnad där kostnaderna fördelas mellan staten, landstinget och kommunerna.

Tar på ledartröjan

Om inte regeringen ställer upp, får landstinget ta på sig ledartröjan, menar Hemming. Stockholms läns landsting blir region den 1 januari 2019, och tar då över de statliga regionala anslagen till infrastruktur från Trafikverket.

– Om vi kan få till att 2-3 miljarder skjuts till med statliga medel så tror jag att vi kan få med oss kommunerna i satsningen, säger han.

Han tycker också att pengar från trängselskatten borde användas till cykelbanor lika väl som till Förbifarten.

Cykelbanorna duger inte

Landstinget har ett cykelkansli som utreder de regionala cykelstråken. Längs många av de föreslagna stråken finns redan i dag cykelbanor, som byggts av kommunerna själva eller av Trafikverket.

Men de kan vara för smala, delas med fotgängare eller avskiljs inte från trafiken, vilket gör dem mindre lämpliga för fler och snabbare cyklister. De måste breddas eller kompletteras för att klara kraven för ett regionalt cykelstråk.

Mellan Tullinge och Tumba byggs en helt ny cykelbana, som beräknas vara klar till nästa sommar.

Här är det Trafikverket, som är väghållare, som står för utbyggnaden. De skulle även bygga snabbcykelbanor längs E4 mellan Kista och Norrtull och längs E18 mellan Täby och Frescati.

Men när Trafikverkets infrastrukturplan presenterades i våras var cykelbanorna strukna.

– Det kom som en kalldusch. Risken är att kommunerna tappar sugen och tänker att det inte är realistiskt att få till de regionala cykelstråken. Vi kände att vi måste ta initiativ till näst steg. Annars når vi inte målet med en halvering av koldioxidutsläppen till 2030, säger Gustav Hemming.

Fakta

Här är nya cykelstråk på gång

Kungsängen-Hässelbystråket: En 30 km lång sträcka, först längs E18 och sedan jäms med järnvägen till Viksjö, sedan via Skälby och Lunda och vidare i höjd med Bromstensvägen och Ulvsundavägen och in till Stadshuset. Stråket är utrett och klart med förslag på åtgärder/byggnationer.

Västerhaningestråket: Är 30 km långt, går först i stort sett längs järnvägen, sedan genom Handen, Kvarntorp och Länna upp till Trångsund och sedan jäms med Nynäsvägen och in till Medborgarplatsen. Stråket är utrett och klart med förslag på åtgärder/byggnationer.

Salemstråket: En 26 km lång sträcka via Tumba, Tullinge, Flemingsberg och i princip längs Huddingevägen in till Gullmarsplan. Utreds under 2018.

Hallundastråket: En sex km lång sträcka mellan Tumba och Hallunda, längs Hågelbyleden. Utreds under 2018.

Edsvikenstråket: En 13 km lång sträcka mellan Norrtäljevägen och Sollentunavägen. Utreds under 2018.

Åkersbergastråket: En 18 km lång sträcka mellan Åkersberga och Hägernäs. Utreds under 2018.

Källa: Cykelkansliet