Vinhotell anklagas för plagiat

Fredrik Svedbrants skiss till ett nytt hus i Länna.
Fredrik Svedbrants skiss till ett nytt hus i Länna.
The Winery Hotel.
The Winery Hotel.
Under en bussresa ut mot Arlanda i höstas tappade arkitekten Fredrik Svedbrant fullkomligt hakan.

Det nya spektakulära vinhotellet, The Winery Hotel vid Järva krog, såg precis ut som ett hus han ritat flera år tidigare.

– Jag blev verkligen bestört. Jätteledsen och jättearg. Det jag såg var mitt hus, med samma fönster och samma typ av låda på taket, säger Fredrik Svedbrant.

Han berättar att han tillsammans med en fastighetsägare i Huddinge ritade på ett nytt hus redan 2012, som de ville bygga i en vägkorsning i Länna. Skissen skickades in i oktober det året och den 11 februari 2013 klubbade kommunstyrelsen att skissen skulle ingå i en ny projektplan.

För honom är det uppenbart att vinhotellet är ett plagiat på hans hus.

– Alla arkitekter låter sig inspireras, men det här är inte bara inspiration. Det är för nära, det är en kopia, menar han.

På Fredrik Svedbrants skiss är fönstren placerade ovanpå varandra och det ligger sex ”lådor” på taket. Vinhotellet har bara en låda och fönstren är mer oregelbundet placerade.

– Men även om man sett skissen och tagit bort låda efter låda och flyttat fönstren så är det för nära.

Fredrik Svedbrant vill nu ha ett erkännande för sin skiss som han anser ligger till grund för hotellets utformning.

– Jag vill ha betalt för min skiss, det är väldigt mycket värt, och att mitt namn publiceras, säger han.

Han har kontaktat arkitektfirman bakom vin­hotellet, men utan att få gehör för sina krav, menar han. Någon möjlighet att ta saken till domstol har han inte.

– Det blir väldigt dyrt för mig som liten. Jag är själv, de är ett stort företag. Det blir väldigt svårt att vinna.

Mattias Fredberg på ­Archus Arkitekter, som ­ritat vinhotellet tillsammans med Johnnie Pettersson, avvisar påståendena om plagiat.

Att Fredrik Svedbrants skiss registrerats och blivit offentlig handling nästan ett år före skissen på vinhotellet gör ingen skillnad – han har nämligen inte sett den.

– Det kanske finns en teoretisk möjlighet men ingen faktisk möjlighet. Jag känner varken till honom eller har sett hans skisser. Det här är ett långskott från hans sida, säger han.

Att man kan se en viss likhet på formen är inte något konstigt.

– De här utskjutande delarna på taket är ju något som finns på byggnader på många ställer. Det började bli populärt i Holland för tio år sedan och har gradvis kommit hit till våra breddgrader. Vi läser samma tidningar och inspireras av det vi ser.

– Fredrik är hjärtligt ­välkommen på studiebesök till The Winery Hotel, avslutar han.

Enligt Ulrik Östling, förbundsjurist på Sveriges Arkitekter, hör inte upphovsrättsliga strider till vanligheterna.

– Det händer då och då. Vi har ett par 3–5 fall varje år där man tycker att man begått intrång i upphovsrätten.

Någon exakt gräns för hur mycket man får låna eller hur nära man kan ligga originalet finns inte, menar han.

– Det är bara en domstol som kan avgöra vad som är ett intrång i upphovsrätten.

Att så få fall når domstol är oftast en ekonomisk fråga. Materialrätt ingår inte i de rättsskyddsförsäkringar som finns, menar Ulrik ­Östling.

– Man tar en betydande risk, man riskerar ju att få betala rättegångskostnader både för sig själv och den andre. Det är mest i jätteprojekt eller i de mest tydliga fallen man drar det så långt, säger han.