Vintern gick hårt åt Brommas gator

Brommabon Christer Pettersson ser flera potthål när han åker runt i Bromma. ”Det finns jättemycket gropar. Men de har väl inte tid att laga alla”, säger han.
Brommabon Christer Pettersson ser flera potthål när han åker runt i Bromma. ”Det finns jättemycket gropar. Men de har väl inte tid att laga alla”, säger han.
Gatorna sprängs sönder när vatten tränger ner. Resultatet: Förrädiska potthål som kan lämna svåra skador på bilar.

Och det omväxlande vädret har gjort läget extra besvärligt – bara i år har 148 väghål anmälts i Bromma.

Abrahamsbergsvägen är en av de gator i Bromma som har flest potthålsanmälningar. Sedan början av 2013 har den anmälts 35 gånger.

– Vissa ställen är det riktigt illa på. Då tvingas man nästan köra så här, säger Christer Pettersson och gör en sicksack-rörelse med armarna.

Från årets början till den 12 mars har det anmälts 148 potthål i Bromma. Det är 61 fler anmälningar än samma period förra året.

Skiftande temperatur tär på vägarna och när vatten och fukt tränger ner i vägbanor som inte fått nytt slitlager på flera år blir det problem.

– Vi gör mindre punktinsatser och till våren kommer det att bli större förändringar. Vi har ett beläggningsprogram som vi jobbar efter. Då tar vi de pengar som vi har fått tilldelade och jobbar med de gator som är som mest eftersatta, säger John Schröder, gatuingenjör i Bromma.

Rolf Allenäs bor alldeles intill Abrahamsbergsvägen. Han tittar på potthålen och ser ett samhällsproblem.

– Jag inbillar mig att det inte hade sett ut så här för 30–40 år sedan. Nu väntar man med att fixa saker tills folk skriker och gapar, säger han.

Trafik Stockholms driftcentral tar emot felanmälningar av gator i Stockholm stad dygnet runt.

– Vi uppmanar alla att ringa dit för att anmäla slithål som utgör fara för tredje man, säger John Schröder.

Enligt Stockholms stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) jobbar trafikkontoret med att lösa problemen med hål i vägarna.

– Det här är ju en trafiksäkerhetsfråga, det gäller alla typer av trafikanter. Det ska vara säkert på vägbanor, cykelbanor, gångbanor, så det här är högt prioriterat.

Han menar samtidigt att potthålen börjat komma tidigare till följd av varmare och ostadigare vintrar.

– Självklart ska vi återgärda potthålen, men vi måste se långsiktigt och ställa om samhället till att bli mer klimatvänligt. Det handlar om att vara beredd på detta tidigare än vad man har varit tidigare år. Trafikkontoret är uppmärksammat på det, säger ­Daniel Helldén.