Vip-kunderna får köpa före visning

Malin Siekkinen på Fastighetsbyrån på Kungsholmen säljer ett par lägenheter varje månad som aldrig varit ute på den öppna marknaden.
Malin Siekkinen på Fastighetsbyrån på Kungsholmen säljer ett par lägenheter varje månad som aldrig varit ute på den öppna marknaden.
Mäklare säger att utbudet av lägenheter i innerstan är magert. Samtidigt säljer många av dem rekordmycket just nu.

Hur det går ihop?

Svaret är ”Hemliga Hemnet”. Allt fler mäklare skaffar interna kundlistor där de förmedlar lägenheter som inte kommer ut till allmänheten.

Enligt bostadssajten Booli är utbudet av bostadsrätter på Kungsholmen lägre än på sex år. Men i Boolis statistik finns bara öppna försäljningar. Samtidigt uppger flera mäklare att de snarare säljer fler bostäder än någonsin – men på den dolda marknaden.

– Man ska inte tro att 100 procent av lägenheterna kommer ut på Hemnet, säger Malin Siekkinen, mäklare på Fastighetsbyrån på Kungsholmen.

Nyligen har hon förmedlat tre lägenheter som inte kommit ut på den öppna marknaden. Senast en etta där hon hittade en köpare direkt i sitt interna register.

– Den skulle ut på Hemnet i december, men så fick jag kontakt med en person som budat på en liknande lägenhet, via en kollega. Han köpte den innan fotografering och visning, säger hon.

Det låga utbudet gör att allt fler kontaktar mäklarna direkt för att hitta sitt drömboende

– Intresset från köparna för att få tillgång till den här marknaden har ökat sedan årsskiftet, vi säljer fler lägenheter på det här sättet än tidigare, säger Johan Ljung, franchisetagare på Husman Hagberg på Kungsholmen.

Erik Olsson, vd på mäklarfirman Erik Olsson, uppskattar att de säljer cirka 15 procent av sina lägenheter innan de kommer ut på marknaden.

– Vi gör ofta en sökning i vår kunddatabas och bjuder in kunder till en vip-visning, säger han.

En snabb, enkel och diskret affär är ofta anledningen till att man vill sälja utan att synas.

Det kan också vara negativt att exponera sin lägenhet under allt för lång tid på nätet.

– Konsumenterna har lärt sig att följa ”liggdagarna” som visas på nätet. Har en bostad legat ute drygt 20 dagar så förstår många att det gjorts ett försök att sälja den utan att lyckas och då börjar man tänka på hur man ska kunna pruta på den, säger Erik Olsson.

Men Henrik Rundgren, vice vd på Notar, menar att det är bättre att nå ut till den stora massan.

– Det kommer ut nya spekulanter på marknaden varje vecka, som kan vara beredda att betala mer än dem som tittade på lägenheten i veckan innan, säger han.

Även Svensk fastighetsförmedling och Skandiamäklarna menar att de lägger ut i princip alla sina försäljningar på Hemnet.

– Poängen för mäklaren blir ju också att de slipper jobba så mycket. Jag skulle aldrig gå med på att sälja under hand, men det kanske kan vara värt det om man vill ha en snabb affär, säger Sverker Thorslund, tidigare avdelningschef på Konsumentverket.

Han menar att det viktigaste om man köper en lägenhet vid en snabb affär är att få in en återgångsklausul i kontraktet. Ett slags ”öppet köp”, under ett visst antal dagar.

– Det är en svängdörr för att hinna med att göra en besiktning, eller kunna ångra köpet, säger han.

Fakta

Färre har sålts