Elever visade uppfinningar för koreansk tv

Koreansk tv besökte Torsviks skola som jobbar med Finn upp. Philip Maras visar sin bil.
Koreansk tv besökte Torsviks skola som jobbar med Finn upp. Philip Maras visar sin bil.
Vibeke Regnér Cedell visar sin uppfinning för tv-teamet och klasskompisarna.
Vibeke Regnér Cedell visar sin uppfinning för tv-teamet och klasskompisarna.
På Torsviks skola arbetar eleverna i 9C med sina uppfinningar till projektet Finn upp.
En helt vanlig dag, om det inte vore för att ett filmteam från sydkoreansk tv besöker skolan.

Torsviks skola har länge arbetat med projektet Finn upp, Sveriges största uppfinnartävling för unga.

Helena Thorén.

Under tekniklektionerna får eleverna komma på och bygga egna uppfinningar.

Projektet finansieras av Skolverket och tanken är att öka intresset för teknik och naturvetenskap.

– Det handlar om att hitta egna problem att lösa, säger Helena Thorén, verksamhetsansvarig på Finn upp.

– Det är en komprimering av hur innovatörer jobbar. Vi vill visa att man kan ha roligt och lära sig samtidigt.

Ska göra dokumentär om svenska skolan

Dagen då Mitt i och den koreanska tv-kanalen KBS (Sydkoreas motsvarighet till SVT) besöker Torsviks skola är det full verksamhet i klassrummet. Eleverna jobbar med sina olika uppfinningar och diskuterar med varandra.

– Vi är intresserade av den svenska skolmodellen där man får fram elevernas kreativitet och inte bara pluggar, säger Isabella Krappedal som är koordinator för tv-teamet.

Vibeke Regnér Cedell tycker att det är jättebra att hennes klass jobbar med Finn upp.

– Det ger barn en chans att visa sina idéer och uppfinningar. Vuxna tycker ofta att barns idéer är barnsliga, det här är ett sätt att visa att de är bra.

Själv har hon inspirerats av sitt eget matintresse.

– Jag har gjort ett band som man kan ha olja på till köksredskap. Om man har olja på kniven slipper man gråta när man hackar lök.

Att tv-teamet kom var en bonus, tycker hon.

– Det är jättekul att de vill komma och att de är så intresserade. Jag hoppas att fler barn i världen får chans att prova det här.

Har gjort en app för glömska

Klasskompisen Philip Maras har gjort en bil som han får visa upp och berätta om för tv-teamet. Men han har också gjort en app.

– Det är en utvecklad version av en kalender integrerad med en sökmotor. Jag glömmer saker hela tiden. En gång glömde jag mammas födelsedag…

Philip Maras har byggt en bil – och gjort en app.

Idén med appen är att den ska påminna inför till exempel en födelsedag och även ge förslag på presenter att köpa.

Han tycker att kreativiteten har varit det roligaste med projektet.

– Skolan är väldigt enkelriktad när man ska skriva en uppgift om något. Här får vi göra vad vi vill, jag gillar det.

Använder vardagsproblem

Carl Elfgren.

På Torsviks skola är Finn upp en del av undervisningen, även om ingen elev måste vara med i tävlingen.

– Men jag ser hur de lyser upp när de har skickat in sin uppfinning som de verkligen tror på, säger teknikläraren Carl Elfgren.

För honom och de andra lärarna handlar det om att göra det konkret för eleverna och att inte tänka för stort, utan använda sig av problem i sin närhet.

– Vi har en som har gjort ett sätt att transportera vatten i till exempel ett flyktingläger. En annan gjorde en kundvagn med flyttbar botten för sin mormor som hade svårt att röra sig. Någon hade en farfar som blivit änkling och isolerad och hade en idé om ett väldigt enkelt Facebook för de som inte är så vana med mobiltelefoner.