Volvo regerar på Kungsholmen

Gerhard Flink passar på att tvätta av vintersmutsen på sin Volvo på macken vid Norr Mälarstrand. Bilen valde han sedan en bekant tipsat om att modellen var dieselsnål.
Gerhard Flink passar på att tvätta av vintersmutsen på sin Volvo på macken vid Norr Mälarstrand. Bilen valde han sedan en bekant tipsat om att modellen var dieselsnål.
Lana Hagström kör Toyota: ”Det är en miljöbil och jag tänker långsiktigt att det kanske blir förbjudet med andra. Det är också en ganska liten bil som är lätt att köra.”
Lana Hagström kör Toyota: ”Det är en miljöbil och jag tänker långsiktigt att det kanske blir förbjudet med andra. Det är också en ganska liten bil som är lätt att köra.”
Carl Svensson kör Hyundai: ”Den är billig att köra och lätt att parkera. Jag har haft den i fyra år.”
Carl Svensson kör Hyundai: ”Den är billig att köra och lätt att parkera. Jag har haft den i fyra år.”
Anders Gröndahl kör Peugeot: ”Den är lite av en miljöbil kombinerad med lagom komfort. Den går på miljödiesel och jag köpte den i sista svängen när den var skattebefriad.”
Anders Gröndahl kör Peugeot: ”Den är lite av en miljöbil kombinerad med lagom komfort. Den går på miljödiesel och jag köpte den i sista svängen när den var skattebefriad.”
Nästan en tredjedel av de bilburna Kungsholmsborna kör Volvo. Det är dubbelt så hög andel som övriga innerstan.

Skillnaden är inte överraskande, menar Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

Volvo, Volvo, Toyota, och en enstaka BMW. Vad kör vi egentligen runt i för bilar, och vad säger de om oss själva? När Mitt i traskar runt i vinterkylan vid bensinmacken på Norr Mälarstrand och letar bilägare är det de praktiska bilmodellerna som utmärker sig.

– Jag köpte en Volvo för att jag hade en tidigare, säger Kungsholmsbon Gerhard Flink samtidigt som han sprutar avfettningsmedel på bilen.

Och Gerhard Flink är inte ensam. Mitt i har tagit fram statistik för alla registrerade personbilar i hela innerstan. Och Kungsholmen är verkligen Volvoland. Ungefär 30 procent av alla bilar registrerade i stadsdelen är av märket Volvo, ungefär dubbelt så stor andel som de övriga innerstadsstadsdelarna.

Att bilägandet skiljer sig över stadsdelarna förvånar inte Sveriges kanske mest profilerade bilexpert. Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

– En viss typ av människor söker sig till en viss stadsdel och det är samma bilar. Man umgås med likasinnade och när några skaffat ett visst märke sprider det sig lätt, säger han.

Den stora inflyttningen av barnfamiljer till Kungsholmens nybyggda områden i väster kan kanske förklara Volvodominansen.

– Vanliga småbarnsfamiljer föredrar ofta Volvos kombibilar eller minibussar av de lite billigare asiatiska märkena, säger Bosse ”Bildoktorn” Andersson, och tillägger att det bland Volvoköparna finns somliga som inte är så bilintresserade.

– Det finns förvisso Volvoentusiaster, men om man ska generalisera lite är det så det ser ut.

På Kungsholmen finns det också en betydligt mindre andel av de riktigt lyxiga bilarna som Porsche, Ferrari och Jaguar, jämfört med Östermalm och Vasastan.

– Generellt kan man säga att de som köper Jaguar och Porsche oftare köper bil med hjärtat än med hjärnan. De skapar en kärleksrelation med sin bil säger Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

Kungsholmsborna verkar inte heller vara lika intresserad av stora stadsjeepar som sina grannar. Här har ungefär 4 procent av bilarna en totalvikt på över 2 600 kilo, på Östermalm ligger nästan var tionde bil över den vikten.

Bosse ”Bildoktorn” Andersson konstaterar att många innerstadsbor som kör stadsjeep gör det som en livsstilsmarkering.

– Det kan också handla om korta kvinnor som vill komma högre upp och få överblick över trafiken eller om män som vill köra större och häftigare bilar, säger han.

Fakta

Tio i topp på Kungsholmen

1. Volvo: 31 procent

2. Volkswagen: 9 procent

3. BMW: 7 procent

4. Ford: 7 procent

5. Audi: 6 procent

6. Toyota: 5 procent

7. Mercedes-benz: 4 procent

8. SAAB: 4 procent

9. Renault: 3 procent

10. Peugeot: 3 procent

Andel registrerade bilar på Kungsholmen.

Källa: Transportstyrelsen