Sveriges, och Stockholms, största bildelningstjänst Volvo On Demand avvecklas nästa år.

Tjänsten lanserades i Stockholm 2019, och året därpå i Göteborg och Malmö. Men egentligen har bilpoolen funnits i 20 år, först under namnet Sunfleet, och sedan M.

Men Volvo On Demand, som tillhandahålls av ett dotterbolag till Volvo Cars, blev aldrig lönsamt.

– Det beror på en mer utmanande ekonomisk miljö som resulterat i ökade kostnader för att driva tjänsten med den kvalitet som Volvo Cars kräver och våra kunder kan förvänta sig, skriver presschef Magnus Holst i ett mejl.

Går back

Trots att omsättningen ökat år för år, och var uppe i 241 miljoner kronor förra året, har resultatet aldrig legat på plus. 2023 gick bolaget back med över 45 miljoner kronor.

Tjänsten hålls öppen för bokningar fram till den 13 januari, och stängs sedan.

Volvo On Demand har ett 50-tal anställda.

– Processerna är fortfarande pågående, men de kommer tyvärr att varslas om uppsägning.

Bildelning är en tuff bransch. Även Aimo Share har kastat in handduken och i stället övergått till en prenumerationstjänst. Samtidigt har OKQ8 gett sig in i branschen, genom att ta över Move Abouts bilpooler.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

"Tråkigt"

Victor Bärring vid Gröna mobilister menar att antalet bilpoolsbilar är för få för att upplevas som tillräckligt tillgängliga.

– Volvo On Demand har fungerat väldigt bra, så det är tråkigt att tappa dem, säger han.

Det finns 3 395 bilpoolsbilar i Sverige enligt bilstatistikföretaget Vroom, och det finns ett tiotal kommersiella aktörer, inklusive den privata tjänsten Gomore där privatpersoner hyr ut sin bil. Utöver det finns många mindre bilpooler där grannar gått ihop om bilar.

– Bildelning är inte på den nivå där den borde vara. Det är för billigt att ha bil i Sverige. Vi vill ha vår egen bil. Det krävs stora förändringar i vårt tänk, eller ekonomiska incitament, för att bildelningen ska öka, säger Victor Bärring.

Det skulle kunna handla om högre skatter, som i Danmark, eller att den 25-procentiga momsen på bildelning sänktes till de sex procent som gäller för kollektivtrafik, menar han.