ANNONS

Wanngård (S): ”Orimligt att ge Bromma flygplats 50 miljoner”

Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd, vill att Bromma flygplats läggs ner.
Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd, vill att Bromma flygplats läggs ner.
Det är orimligt att skattepengar går till att subventionera Bromma flygplats. Nu måste Stockholms stad och regeringen komma överens om att riva avtalet.
Det skriver Karin Wanngård (S) på DN debatt idag.
ANNONS

Ingen skulle i dag komma på tanken att bygga en flygplats ett par kilometer från huvud­stadens centrum.

Så inleder Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd, ett inlägg på DN debatt under måndagen. Där skriver hon att det är dåligt både för klimatet och för näringslivet att ha två flygplatser i Stockholmsområdet. Av inlägget framgår också att Bromma flygplats skulle kunna ge plats åt 30 000-35 000 bostäder. Det värsta är dock den ekonomiska aspekten, menar Wanngård.

Karin Wanngård Socialdemokrat

Karin Wanngård (S).

”Aldrig har Stockholms stad gjort en så dålig affär” skriver hon och hänvisar till att mark som värderas till 30 miljarder kronor hyrs ut till Swedavia för cirka 7 miljoner kronor. En annan aktör skulle istället få betala över 50 miljoner i hyra.

Enligt inlägget så vill socialdemokraterna att avtalet som Swedavia har med Stockholms stad, och som innebär att de får arrendera marken till 2038, ska förhandlas om och att flygplatsen läggs ner.

Miljöpartiet: ”Frågan ligger hos regeringen”.

Daniel Helldén Miljöpartiet

Daniel Helldén (MP).

Även vänsterpartiet vill skynda på nedläggningen av Bromma flygplats, något som de föreslog i en motion i början av oktober. Miljöpartiet valde att inte stödja förslaget på kommunfullmäktiges möte.

ANNONS

– Jag skulle gärna se att Bromma flygplats avvecklas i förtid, men frågan ligger hos regeringen, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till tidningen ETC.

Enligt finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M), är det inte aktuellt med en omförhandling av avtalet.

– Vi kommer inte förhandla om något avtal, utan för vår del är det viktigast att vi stärker flygkapaciteten i hela regionen, och det gör vi både genom att Bromma finns kvar för flyg inom Sverige, men också att satsa på Arlanda så att vi stärker den interkontinentala tillgängligheten, säger hon till P4 Stockholm.