Nackas minsta ska få lära sig programmering

Isak Eriksson på Lilla Tollare, med barnen Edwin och Lovelia. Förskolan satar på digitalisering.
Isak Eriksson, tillsammans med barnen Edwin och Lovelia, försöker lösa hur roboten ska ta sig till bilden av blomman.
Den första juli i år trädde en ny läroplan för förskolan i kraft, som bland annat innebär att förskolan ska bli digital. En av förskolorna som nu satsar på att ligga i digital framkant är Lilla Tollare i Saltsjö-Boo.
– Man kan göra detta även utan teknik, säger Isak Eriksson, på Lilla Tollare.

I och med den nya läroplanen har det gått från att förskolan bör jobba med digitalisering, till att nu alla ska göra det.

På förskolan Lilla Tollare i Saltsjö-Boo så har man bland annat börjat lära barnen programmering – även de i åldrarna 1-3 år.

– För många förskolor tror jag den nya läroplanen innebär att de laddar ner olika appar som barnen kan använda. Men det finns så många andra sätt att gå till väga, säger Anna Sylvendahl, rektor på förskolan Lilla Tollare. 

I samma hus som förskolan ligger även ett äldreboende. Anna Sylvendahl förklarar hur de planerat att anordna projekt där barnen och de äldre ska få arbete tillsammans.

– De ska bland annat få göra en film tillsammans, säger hon.

Isak Eriksson, ITK-strateg på förskolan Lilla Tollare, planerar och utvecklar deras digitalisering.

Isak Eriksson visar hur barnen med hjälp av en green screen kan få åka till vilken plats som helst. Foto: Jesper Wallén

Mer än elektronik

Dels är digital läromedel såsom pekskärmar, projektorer och greenscreens tillgängliga men kompletteras av analoga verktyg och aktiviteter, till exempel en stor programmeringsbana utomhus byggd av gatstenar

– Programmering är att kunna bryta ner ett problem till flera mindre problem, säger Isak Eriksson, som är IKT-strateg på förskolan och har som ansvar att ta fram mål och syften med digitaliseringen.

Han förklarar genom exemplet att tvätta händerna. 

– När man tvättar händerna så gör man det i en viss följd. Jag brukar fråga barnen vad som händer om man torkar händerna innan man tvättar dem, för att illustrera på att det finns en följd av handlingar som man bör göra i rätt ordning, säger han.

Även för de yngre

De yngre barnen har även de tillgängliga digitala verktyg och har fått möjlighet att göra digitala böcker.

Isak Eriksson på Lilla Tollare visar det minsta barnens projekt där de gjort digitala böcker.

De yngre barnen på förskolan har fått möjlighet att göra egna digitala böcker. Foto: Jesper Wallén

Kärnan av förskolan utgörs av deras mediatorget. Där barnen kan få sitta framför en green screen och se sig själva på en skärm i alla möjliga miljöer.

– Några av barnen bad om att få åka till Ica Maxi, så då tog vi dem visuellt till just Ica Maxi, säger Anna Sylvendahl, och pekar på en bild där några barn sitter framför en bild på just Ica Maxi.  

Några av de äldre barnen försöker trycka på en robot så att den ska ta sig till en bestämd punkt på en bana.

– Barn tror jag har lättare att ta till sig av det här än vuxna. De växer upp med det, så för dem blir det naturligt. Jag tror att vi vuxna kan bli lite fega gällande sånt här ibland, säger Anna Sylvendahl.

Hur har föräldrarna tagit satsningen på digitalisering?

– De har tagit det bra. Vi hade ett föräldramöte förra hösten där vi presenterade hur vi skulle arbeta, säger Anna Sylvendahl.

– Vi tänkte att det kunde finnas en rädsla bland dem, för ökad skärmtid och stillasittande. Men de förstod att en satsning på digitalisering inte behöver innebära det, säger Isak Eriksson.