Innan sociala medier var det äldre boksamlande herrar som tog sig till antikvariaten och Stockholms bokmässa.
Men så är det inte längre.
Det menar Lorenz B. Hatt som driver Lorenz B. Hatt Konsthandel & Antikvariat och som varit utställare på bokmässan de senaste tjugo åren.
– Kunderna är allt från bokläsare till de som skriver C-uppsats till institutioner, bibliotek och forskare.
Ut mot världen
Och anledningen tror Lorenz är internet och sociala medier.
– I och med det har den antikvariska bokhandeln vänts ut mot världen. Det har blivit lättare att våga sig in i ett antikvariat.
Även Mats Petersson, som är ordförande i Svenska Antikvariatföreningen som arrangerar mässan, märker skillnaden.
– Nu är besökarna mycket yngre och det är många fler kvinnor. Men såklart finns samlaraspekten kvar. Alla får plats.
Mässan har gått från en ren antikvariatmässa till att nu ha hela boken i fokus, med bokbindare och små förlag på plats.
– Det är väldigt roligt. Men sen är det också väldigt roligt att få träffa de kunder och kollegor man annars bara har digital kontakt med under resten av året. Det blir en mötesplats, säger Lorenz B. Hatt.
Värdera din bok
Dessutom kan man få sin raritet värderad av bokhandlaren, förläggaren och tidigare experten i Antikrundan, Harald Hultqvist.
– Det är väldigt populärt, berättar Lorenz B. Hatt.
Årets mässa är dessutom den första sedan pandemin drog igång. En anledning som gör att många är extra sugna på mässa, berättar Mats Pettersson.
– Vi är jättemånga som ser fram emot att det äntligen ska komma igång igen.