Min lokala hjälte

Yoga ska lugna betygsstressen

Narwinder Kumar, Lara Afaneh och Jelena Sundbom leder en yogasession för klass NA2 på Upplands-Brogymnasiet.
Narwinder Kumar, Lara Afaneh och Jelena Sundbom leder en yogasession för klass NA2 på Upplands-Brogymnasiet.
Skolsköterskorna Veronika Tegerhag och Pia Sjöborg har väglett eleverna i yogaprojektet.
Skolsköterskorna Veronika Tegerhag och Pia Sjöborg har väglett eleverna i yogaprojektet.
Betygshets, stressmage och sjukskrivningar.

Allt fler gymnasieungdomar upplever en ökad stress i skolan.

På Upplands-Brogymnasiet har man hittat en alternativ metod för att mota prestationsångesten: Yoga på lektionstid.

– Andas djupt, säger Lara Afaneh, 18.

Hon, Narwinder Kumar och ­Jelena Sundbom sträcker armarna mot taket. Klasskamraterna i klass NA2 på Upplands-Brogymnasiet följer efter i synkade rörelser.

De har ägnat hela förmiddagen åt nationella prov i matematik. Det är mindre än en månad kvar av terminen och flera av eleverna känner av den ökade pressen.

– Det är mycket betygshets. Man hetsar för att få de rätta bokstäverna på pappret, inte för att få kunskap som man kan använda sig av sen, säger Isabella Gustafson, 17.

– Man kan ha ett prov på tisdagen. På onsdagen har man glömt vad man lärde sig, säger Oliver Kristoffersson.

Varje vecka, tio minuter per gång, leder eleverna varandra i olika yoga-övningar. ”Trädet”, ”solhälsningen” och ”krigaren” ingår numera i gymnasieklassens ordinarie schema.

Projektet började för sex veckor sedan och är ett samarbete mellan elevhälsan och företaget Skol­yoga – och ska motverka stress och prestationsångest under terminens mest hektiska veckor. Tanken är att eleverna ska kunna använda sig av övningarna hemma.

– Jag tycker att det är bra. Man kan andas och får en ro mitt i stressen. Jag blir alltid lugnare när vi kört yoga, säger Lara Afaneh.

Men konceptet togs emot med viss skepsis, berättar sjuksköterskan Veronika Tegerhag.

– Det var ganska fnissigt till en början. Alla tog det inte på allvar. Andra kom fram till oss efteråt och berättade att det var skönt att få en mikropaus i plugget, säger hon.

Varje vecka möter hon elever med stressrelaterade problem. Magont, huvudvärk och sömnproblem är vanliga symtom – och många drar sig för att berätta.

– Vissa kan sätta ord på varför de mår dåligt. Andra kopplar inte omedelbart ihop problemen med stress. De kanske upplever att de har svårt att varva ner, men vet inte varför, säger Veronika Tegerhag.

Flickor i klasser som är högpresterande stressar allra mest. Enligt en studie från Stressforskningsinstitutet upplever varannan flicka i 16–17-års­åldern att de stressar i hög grad. En tredjedel av alla ungdomar som deltog i studien visade tecken på allvarliga stressymptom.

– Det finns en hets att inte bara klara av skolan, utan att få högsta betyg i alla ämnen. Vissa har redan siktet inställt på högskolan, säger Veronika Tegerhag.

Därför kan yogan vara ett hjälpmedel.

– Tanken är att försöka förebygga den extrema stressen. Ingen ska behöva sjukskriva sig eller hoppa av på grund av att man inte räcker till, säger Veronika Tegerhag.

Oliver Kristoffersson i NA2 har en egen metod för att varva ner.

– Jag mediterar, efter mina träningar. Det är som en intensiv vila, men i vaket tillstånd, säger han.

– Det skulle jag aldrig orka. Jag sover så fort jag får chansen, säger Narwinder Kumar.

Fakta

Tre enkla yogaövningar – prova hemma!

Bordet: Börja sittandes. Pressa upp höft och säte till överkroppen blir så rak som möjligt.

Trädet: Stå på ett ben, vinkla andra benet och dra fotsulan upp på insidan av stående benet, sätt ihop händerna framför bröstkorgen.

Stående hunden: Händerna och fötterna är i golvet. Pressa sittknölarna mot taket och håll ryggen rak.

Källa: Alltomyoga.se