Nu vill SL tjäna ytterligare miljoner på reklam

Den som reser med SL, får redan i dag räkna med en hel del reklam.
Den som reser med SL, får redan i dag räkna med en hel del reklam.
Varje år tjänar SL hundratals miljoner på reklamen i kollektivtrafiken.
Nu har trafikförvaltningen utrett vad SL kan göra för att tjäna ännu mer pengar.
– Det finns en väldig potential som inte är fullt utnyttjad, säger SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M).

Reklamintäkterna i SL:s kollektivtrafik har ökat flera år i rad. Nu har trafikförvaltningen, på uppdrag av trafiknämnden, utrett hur SL kan tjäna ännu mer pengar på annonsering.

– Det är en väldigt bra intäktskälla som innebär att mindre pengar behöver tas från biljetter och i landstingsskatt, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för SL och trafikregionråd i Stockholm.

Kan öka 80 miljoner om året

SL tjänade 365 miljoner kronor på reklam under året 2017, enligt årsredovisningen. Samma år tjänade SL cirka 8 miljarder på biljettintäkter.

Enligt den nya rapporten skulle SL kunna få en extra intäkt på cirka 80 miljoner kronor om året, om de ökade annonseringen i på utvalda platser i kollektivtrafiken.

Fler ytor kan användas för annonsering, skriver trafikförvaltningen i en rapport. Foto: Erik Lejdelin.

”Kommer bli mer reklam”

Intäkterna från både reklamen och uthyrning i SL:s lokaler ska öka ytterligare under de kommande åren, berättar Kristoffer Tamsons.

– Det finns goda möjligheter att öka med ett par 100 miljoner kronor under en femårsperiod, säger han.

För tydlighetens skull: kommer det bli mer reklam i kollektivtrafiken framöver?

– Det kommer bli mer reklam, men det sker ansvarsfullt och framtidsinriktat.

Vad säger du till de som är kritiska redan är trötta på reklamen i kollektivtrafiken?

– Jag tror att man måste vänja sig vid att reklam och samhällsinformation är en naturlig del i vårt samhälle. Det är här för att stanna och växa i omfattning. Samtidigt har jag förståelse för att alla inte tycker om det och det är bra att en levande diskussion finns.

Spelreklam har tidigare väckt känslor hos resenärerna. Foto: Erik Lejdelin.

Vill jobba med smartare teknik

Kristoffer Tamsons tror på ökade intäkter genom att digitalisera fler reklamytor och att jobba med smartare teknik.

– Vi är öppna för att testa flera nya sätt. Det finns en väldig potential som inte är fullt utnyttjad, säger han och fortsätter:

– De ökade intäkterna är bra pengar som vi kan utveckla kollektivtrafiken med.

Fakta

Så kan SL maxa reklamintäkterna

  • Digital reklam i busskurer – skulle kunna öka SL:s intäkter med 50 miljoner kronor om året.
  • Mer digital reklam i tunnelbanan och pendeltågen – skulle kunna öka SL:s intäkter med 10 miljoner kronor om året.
  • Nya reklamytor, exempelvis på Roslagsbanans uppgradering, Gullmarsplan, Barkarby, Lidingöbanan, Tvärbanan samt vid nya tunnelbanan och Citybanan – skulle sammanlagt kunna öka SL:s intäkter med  20 miljoner om året.
Källa: Trafikförvaltningen, Region Stockholm.