ANNONS

65 år sedan första charterresan – Bromma flygplats först ut

SAS nya flygvärdinnor poserar på Bromma flygplats 1957 charter
SAS nya flygvärdinnor på Bromma flygplats 1957. Dräkten var mörkblå med guldknappar, champagnefärgad blus och hatt.
I april 1955 står 26 förväntansfulla resenärer på Bromma flygplats. Här finns också stationerade journalister, vars enda roll är att bevaka vilka kändisar som lyfter och landar. Detta är berättelsen om Sveriges första charterresa – som i år firar pensionsålder.
ANNONS

Bromma flygplats-balk

Resan går från Bromma flygplats till Mallorca och tar två dygn – planet måste mellanlanda fyra gånger. Kalaset kostar 1 095 kronor per resenär, ett pris som motsvarar cirka 16 000 kronor i dagens penningvärde.

Över Bromma ligger vid den här tiden ett skimmer. Platsen andas glamour, flärd och nya möjligheter. 

– Världen och Europa fanns i folks medvetande genom alla dessa propellerplan som flög i Stockholm, säger Mats Ekdahl, en av författarna till boken ”Bromma upp och ner – nu och då”.

Eleanor Roosevelt ankommer till Bromma flygplats i juni 1950. Foto: Gunnar Lantz/Stockholms stadsarkiv.

Ombord på planen som tar svenskarna ner till värmen finns flygvärdinnorna, ett yrke som uppstod i 1930-talets USA för att lösa alla praktikaliteter ombord.

Här kan du läsa fler delar i serien om Bromma flygplats.

ANNONS

Lördagsnöjet – titta på kändisar

Idag duggar kändisporträtten tätt i ankomsthallen på Arlanda, men under 1950-talet är det ovanligt för den gemene stockholmaren att ha sett en utländsk kändis. Därför är intresset stort när flera plan kommer lastade med celebriteter.

– Efter kriget så kom alla kändisar hit. Filmstjärnor, kungligheter och idrottsstjärnor. Barnfamiljer åkte ut till Bromma bara för att titta på planen och kändisarna som kom, säger Mats Ekdahl. 

Fakta

Miljötänk bakom minskat resande

  • När Resebarometern i början av 2019 gjorde sin årliga undersökning om svenskarnas resvanor visade det sig att resandet minskar andra året i rad.
  • 35 procent ämnar dra ner på sina utlandsresor.
  • Var fjärde svarade att de ska flyga mindre. Anledningen är medvetenhet om miljön.
Källa: Vagabond

Under en period hade alla stora tidningar reportrar vars jobb enkom var att hålla koll på alla kändisar.

– Bromma var en flygplats först i sitt slag. Det var nära till stan och det skapade en kosmopolitisk känsla. Reportrarna var stationerade på Bromma flygplats och skulle bevaka vilka som kom och landade, säger Mats Ekdahl.

Del 2 av 4

Bromma flygplats

En plats för nervkittlande räddningsaktioner i krigstid, tårdrypande farväl och Sveriges första kändisspotting. Bromma flygplats har en central roll i historien. 83 år efter invigningen är den fortfarande en snackis i hela landet. I den här serien får du veta mer om flygplatsens dåtid, nutid och framtid. 

ANNONS