ANNONS

Lottie Knutson om dygnen som skakade Sverige

Lottie Knutsson, 15 år efter tsunamin .
Lottie Knutson, dåvarande kommunikationschef på Fritidsresor, minns tsunamikatastrofen 2004 med olust.
På förmiddagen annandag jul 2004 vräkte tsunamivågen in över Indiska oceanens stränder.
– Det var en fruktansvärd dag, minns Lottie Knutson, dåvarande kommunikationschef på resebolaget Fritidsresor.
ANNONS

Den 26 december 2019 har det 15 år gått sedan den förödande tsunamin vräkte in över stränderna vid Indiska oceanen.

Tsuanmin nådde stränderna en stund efter klockan 10, lokal tid. I Sverige var klockan två på natten. 250 000 människor beräknas ha omkommit, bland dem 543 svenskar.

Lottie Knutson, då kommunikationschef på resebolaget Fritidsresor, bolaget som flugit en stor del av svenskarna till den här delen av världen, fick de första rapporterna om flodvågen vid femtiden annandagens morgon 2004.

– Då visste vi inte alls omfattningen, man började sakta förstå men inte allt. I början var det bara helt förvirrat, vi fick uppgifter om människor som flöt i pooler, det var väldigt oklart och svårt att förstå, säger hon.

Snart började bilden – och omfattningen – att klarna.

– Under förmiddagen började vi förstå mer, även om det var svårt att få en tydlig bild. Vi fick lägga pussel från olika uppgiftslämnare, bland annat hade vi sms-kontakt med anhöriga som kontaktat oss, säger Lottie Knutson.

Hotellen på stranden var borta

– Det gick inte att föreställa sig omfattningen av det som hänt, vi fick enstaka små meddelanden via sms, som att hela första linjens hotell på stranden var borta och att det ligger döda kroppar överallt. Det vi fick veta hade ett fruktansvärt innehåll.

Lottie Knutsson, 15 år efter tsunamin .

Klockan var omkring fem på annandagsmorgon 2004 när Lottie Knutson och hennes kollegor på resebolaget fick de första antydningarna om att något allvarligt hade inträffat på andra sidan jordklotet. Foto: Stefan Källstigen

Resebolaget har, och hade, en beredskap för stora olyckor.

ANNONS

– Vi hade strukturer. På den tiden hade vi dygnet runt 35 000 kunder ute i världen. När man har så stora volymer måste man ha system, det händer saker hela tiden. Men inga hade kunnat ana den här typen av naturkatastrof, inte heller omfattningen.

Den svenska regeringen tog tid på sig – det dröjde dagar innan plan med hjälp skickades till Sydostasien.

Lottie Knutson och resebolaget agerade däremot snabbt.

Blev huvudperson

Lottie Knutson blev något av huvudperson under de här katastrofdagarna, nästan dagliga framträdde hon i medierna och hon blev ett känt ansikte för svenska folket.

– Det blev mycket kring mig, men det var ett teamarbete alltihop.

Än i dag kommer människor fram till henne och vill prata om det som hände, ofta anhöriga till drabbade.

– De berättar vad som hände dem och jag undrar förstås alltid hur det gick sedan, hur det är i dag. Påfallande många mår fortfarande dåligt, särskilt de barn och ungdomar som förlorade föräldrar. Det är hjärtskärande, också 15 år senare.

Hur ser du i dag på det som hände?

– Fortfarande med en overklighetskänsla och självklart med viss olust. Samtidigt som jag tänker att det är viktigt att dela med sig av erfarenheter och lärdomar.

För något år sedan gav hon ut en bok om krishantering som bygger på hennes erfarenheter från tsunamikatastrofen. Och en gång om året föreläser hon på Handelshögskolan, en kurs om krishantering som anordnas av Harvard business school i USA, som också den bygger på erfarenheterna från de här uppskakande dagarna för 15 år sedan.

Lottie Knutsson, 15 år efter tsunamin .

Än i dag kommer människor fram till Lottie Knutson för att tacka henne för hennes insats att informera allmänheten de där decemberdagarna 2004. Foto: Stefan Källstigen