Min lokala hjälte

Fler barnvagnar rullar mot fotbollsarenorna

Barnfamiljer kommer i allt stridare strömmar för att se allsvensk fotboll med AIK, Djurgården och Hammarby. Nykomlingen BP satsar också på att locka familjer.
Bekvämare arenor och lämpligare matchtider ligger bakom lyftet.

Fler och fler barnvagnar rullar i riktning mot Friends Arena, Tele2 Arena och även mot Grimsta IP.

Barnfamiljer som vill se allsvensk fotboll med favoritlagen AIK, Djurgården, Hammarby och Brommapojkarna är ett växande fenomen.

AIK:s tre familjeläktare har totalt 6 200 platser.

– Vi har märkt en klar ökning av antalet barn de senaste åren. Vi jobbar aktivt för det med Gnagisland, tv-spelskonsoler och ritblock bakom läktaren, säger John Skärman som i sin roll som Supporter Liaison Officer (SLO) arbetar med dialog mellan klubb och supportrar.

”Barnen vår framtida publik”

– En annan viktig faktor för att locka fler barnfamiljer är att spela matcher på helger och gärna med avspark klockan 15. Barnen är våra framtida supportrar och publik. Så småningom kanske de tar sina egna barn till matcherna. Det är en viktig del av vårt kretslopp.

Men kanske det blir för gulligt och städat om läktarna tas över av småttingar.

– Vi vill inte att folk ska slåss och stöka, men vi vill inte heller tappa vår identitet. Vi vill ha kvar känslan att AIK är det mörka och lite farliga. Så visst, det ska inte bli för puttinuttigt.

Familjeläktarna i fokus

Hammarby IF flyttade från Söderstadion till Tele2 Arena 2013. Sedan dess utgör familjer en allt större del av den totala supporterskaran. Förr stod familjerna för 5-10 procent av publiken, nu är siffran 10-30 procent.

– Det är en kombination av att det finns större ytor och bättre läktare, säger Jakob Uddeholt, SLO i Hammarby.

Klubben prioriterar publiken på familjeläktarna.

– Dels för att den är framtiden. Dessutom bidrar de med mer trivsel och trygghet på arenan. Även klacksektionerna utökas. Vi tror att en bra klack drar barnfamiljer till arenorna. Det ena står inte i konflikt med det andra.

Rekordår på rekordår

Djurgårdens IF hade den 26 mars sålt drygt 8 400 säsongskort – varav omkring 1 100 till familjeläktaren. Apberget, klacken för barn mellan 9 och 16 år, sålde i fjol 93 säsongskort – en ökning med närmare 50 procent sedan 2015.

– Vi kommer att slå rekord för fjärde året i rad, säger Nils Ek, SLO i Djurgården.

Nytt är att klubben samlar alla familjer på en läktare.

– Vill barnen stå och hoppa i barnklacken finns den möjligheten, men de har hela tiden nära till föräldrarna. Det gör det enklare att arrangera kringaktiviteter för barnen.

Nej till ölservering

IF Brommapojkarna har ingen livlig supporterkultur. Det finns förvisso ett organiserat gäng – Bromma support.

– Den består av cirka 50 personer med lite högre medlemsålder, säger BP:s SLO Peter Appelqvist.

Medlemmarna är ofta boende i närområdet, och många är barnfamiljer med ungar som spelar fotboll i klubben.

De yngsta barnen kanske har svårt att sitta stilla under de två timmar en match pågår. Därför lockar BP med ett evenemangsområde där ungarna kan stoja i hoppborg, spela fotboll, med mera.

BP vill ha en familjär stämning på Grimsta IP och har tagit ett principbeslut att inte servera öl i samband med matcherna.