Årskortracet – Bajen klart före AIK och Djurgården

Årskort
Hammarby i förarsätet, men årskortförsäljningen tickar på för alla tre storklubbarna.
hammarby
Hammarbys fans på Tele2 Arena.
AIK-fans på Friends Arena.
AIK-fans på Friends Arena.
Djurgården fans
Djurgårdssupportrar på Tele2 Arena.
Årskortförsäljningen tickar på för Stockholms tre storklubbar inför Allsvenskan 2019.
Allra snabbast tickar den för Hammarby som på onsdagsförmiddagen hade sålt 12 315 årskort – nästan lika många som AIK och Djurgården tillsammans.

– Målet i år är att sälja 16 000 årskort, vilket också är vårt tak. Fler kommer vi inte att sälja, säger Axel Pershagen, pressansvarig på Hammarby Fotboll.

Än så länge har Hammarbys försäljning bara varit öppen för de 14 677 som hade årskort i fjol. Chansen att förnya sitt årskort, och därmed behålla samma platser som tidigare, pågår till och med i morgon torsdag.

”Absolut möjligt” att sälja 16 000 årskort

Därefter har klubben några dagar för att administrera önskade platsbyten innan den öppna försäljningen drar igång först den 7 februari.

– Målet med 16 000 årskort är högt, men absolut möjligt. Vårt rekord hittills är 15 676 sålda som vi hade 2016, så vi är där och snuddar. Idealbilden är att 16 000, eller nästan 16 000, förnyar varje år – att säsongskortet ska vara en exklusiv handling som man måste förnya för att kunna ha ett, säger Axel Pershagen.

AIK en bit efter – hittills

Ett guldjagande AIK lyckades utmana Hammarby i publikligan 2018, bland annat med två höstmatcher med cirka 50 000 åskådare på Friends Arena, men när det gäller årskortsförsäljningen ser de ut att ligga en bit efter.

I fjol hade 8 865 personer årskort till AIK:s hemmamatcher och av dem hade 3 841 försäkrat sig om ett nytt årskort när klubben redan den 19 november öppnade upp för nyförsäljning för 2019.

12 000 sålda årskort är AIK:s mål

– Det är framför allt de med sittplatser som måste förnya i tid för att vara säkra på att behålla sin plats. Alla på ståplats kan lika gärna vänta, förklarar Fredrik Söderberg, biljett- och marknadschef på AIK Fotboll.

Och efter den 19 november har försäljningen mycket riktigt rullat på. I dag har AIK sålt 7 011 årskort. Målet är att nå 12 000 sålda, men något tak finns inte berättar Fredrik Söderberg.

”Nu tickar det på” för Djurgården

Djurgården sålde 8 481 årskort till privatpersoner i fjol, och cirka 9 000 om företag räknas in. Chansen att förnya sitt årskort löpte ut den 25 januari, och den hade 6 858 djurgårdare tagit. Sedan dess har ytterligare ett par hundra årskort sålts.

– Ja, vi är uppe i 7 100. Nu tickar det på, säger Tomas af Geijerstam, ansvarig för biljetter och matcharrangemang på Djurgården Fotboll.

DIF:s mål är att sälja fler än i fjol

Precis som AIK har Djurgården inget tak för antalet sålda årskort. Däremot har klubben ett mål.

– Ja, vi siktar på att nå fler än i fjol, så dryga 9 000, säger Tomas af Geijerstam.