Daniel gör karriär på träning

Daniel J Larsson hjälper Robert Svensson med träningen. De driver tillsammans den populära podcasten "FitnessPodden".
Daniel J Larsson hjälper Robert Svensson med träningen. De driver tillsammans den populära podcasten "FitnessPodden".
Knäböj med kettleballs stärker benen.
Knäböj med kettleballs stärker benen.
Daniel J Larsson har redan i 25-årsåldern gjort en snabb karriär. Nyligen gav han ut en bok om personlig träning. Dessutom driver han den populära podcasten "FitnessPodden".

Daniel J Larsson från Visättra har många järn i elden. När han inte arbetar som personlig tränare frilansar han åt flera stora träningsmagasin och driver samtidigt FitnessPodden, en av Sveriges största podcasts inom träning och hälsa.

Utöver att hjälpa människor med träningen vill han även inspirera andra personliga tränare, eller PT:s, till en framgångsrik karriär. Därför skrev han nyligen boken ”Bli den bästa PT:n och nå framgång, kunskap och kunder”.

– Den har fått ett bra genomslag och tanken är att den ska användas i utbildningssyfte. Som PT handlar mycket om att kunna marknadsföra sig och att inte stanna i gamla mönster, säger Daniel J Larsson.

Hans eget träningsintresse väcktes i unga år och formades bland annat i Botkyrka, där han spenderade många timmar på fotbollsplanen med Tullinge TP och slutligen hamnade i AIK.

Intresset för hälsa och träning höll i sig och för stunden hittar vi honom på Metropolis Gym på Birger Jarlsgatan. Den klassiska skräckbilden av en skrikande och militärliknande tränare har han inte mycket för, och han verkar vara på rätt spår eftersom han blivit nominerad till årets personliga tränare de tre senaste åren.

– Det är viktigt att personlighetsanpassa träningen efter kunden och inte utgå från vad du själv föredrar.

Tillsammans med Robert Svensson driver han den populära ”FitnessPodden” (lyssna här) som släpps en gång i veckan. Daniel J Larsson berättar att den riktar sig lite er mot ”vanliga Svenssons” i jämförelse med många andra nischade poddar. Här lyfter de allt från träningstips till kost och slår hål på klassiska hälsomyter.

– Mycket sådant som figurerar i media, som att vissa nötter och bär bränner fett. Många skrattar åt det men vissa köper det och då bör man förklara att det inte stämmer.

I mitten av mars går flyttlasset till Kanarieöarna, där han ska jobba som PT. Frilansandet och podden kommer han att sköta på distans – och det är inte omöjligt att det blir en till bok snart.

– Jag diskuterar just nu om lite andra böcker med större förlag, men den kommer nog att rikta sig mer mot våra typiska podcastlyssnare.

Fakta

Daniels bästa träningstips

Så blir träningen bättre

Skapa kontinuitet och försök att träna under längre perioder.

Ta hjälp av en kunnig kompis eller tränare.

Tänk framåt! Lägg upp en plan och sätt mål för vart du vill komma.

Gå på rekommendationer om du skaffar en PT eller stäm träff med flera för att känna av personkemin

Hitta en balans kring träning och kost. Om du inte är elitidrottare behöver du inte vara ”perfekt”, bara sköta dig i stor utsträckning vad gäller kosten och träningen.

Ha kul! Det viktigaste är att du själv tycket att träningen är rolig.

Och det här ska du undvika

Gå inte ut för hårt. Vissa har kanske tränat tidigare och börjar köra lika hårt igen. Det viktigaste är att skapa kontinuitet i träningen.

Bli inte för manisk och eller tvångsmässig kring träningen. Ett missat pass gör ingenting på sikt

Fokusera inte enbart på det du är bra på. Försök att variera övningarna för att få en bredare träning. Lägg minst lika mycket tid på dina svagheter.