De vill göra Högsta till motorstadion

Haninge MK:s motorfrälsta medlemmar hoppas att Högstabanan byggs ut. Från vänster har vi Mats Eriksson, Per Nygårds, Björn Magnusson och Peter Sielck.
Haninge MK:s motorfrälsta medlemmar hoppas att Högstabanan byggs ut. Från vänster har vi Mats Eriksson, Per Nygårds, Björn Magnusson och Peter Sielck.
Högstabanan ska byggas ut och bli ett stort motorstadion för hela Stockholmsregionen.

Det hoppas i alla fall hemmaklubben Haninge MK som efterlyser starkare stöd från kommunen.

Det har varit rejält drag på Högstabanan i år. Haninge MK har arrangerat flera tävlingar som lockat många åskådare, inte minst SM i crosskart och två folkracetävlingar av hög klass. Den 20–21 september blir det final i Svealandscupen i rallycross.

– Jag tippar att det kommer cirka 2 500 åskådare, säger Peter Sielck som är aktiv i bilsektionen och sitter i Haninge Motorklubbs styrelse.

Klubben har funnits på Högstabanan sedan 1980 då anläggningen öppnade. Här tränar och tävlar man i motocross, enduro, rallycross, folkrace och crosskart.

Nu finns det planer på att bygga ut Högstabanan till ett motorstadion för hela Stockholmsregionen.

– Med ett riktigt stadion skulle vi kunna få fler stora evenemang i olika typer av motorsport, säger Sielck.

Det som framför allt behövs är ett tidtagningshus, tvättplatser för fordonen och ett kontinuerligt iordningställande av de olika banorna. Kommunalt vatten och avlopp finns också på önskelistan.

Underhållskostnaderna är redan idag stora. Haninge MK är en ideell klubb som finansierar verksamheten med tränings- och tävlingsintäkter. För att kunna bygga ut behöver man stöd från Haninge kommun, inte minst driftbidrag.

– Det har länge pratats om att vi ska få hjälp, men hittills har vi inte sett några pengar, säger Björn Magnusson från klubbens motorcykelsektion.

Per Nygårds från motor- cykelsektionen säger att många motorklubbar ute i landet får drift-bidrag.

– Och jag hoppas att kommunen tar bort arrendeavgiften på marken. Nu betalar vi drygt 100 000 kronor per år. En idé är att vi får köpa marken för en krona med löfte om att inte sälja marken till någon annan.

Michael Fridebäck (M) är ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Han är positiv till en utbyggnad av Högstabanan.

– Ja, det år vår ambition och vi vill samarbeta med klubben för att få veta vilka behoven är. Vi har redan inlett diskussioner med anläggningsgrupper från våra grannkommuner om ett motorstadion på Högstabanan.

Kostnaderna skulle alltså kunna delas av flera intressenter. Men ännu finns inga konkreta förslag på finansiering.

Fridebäck förnekar att hans stöd för ett motorstadion skulle vara färskt valfläsk.

– Vi har pratat internt om projektet i ett år. Jag är eld och lågor för att det ska bli av.

Fridebäck och Haninge MK är överens om att Högstabanan är väl lämpad att bli Stockholms stora motorstadion. Läget är centralt med närhet till Stockholm, och bullret är inget problem.

– Vi har aldrig fått några klagomål från grannarna, säger Peter Sielck. Inte ens från vår närmaste granne som bor bara 50 meter från bilbanan.

Fakta

34 år med motorsport

Högstabanan anlades 1980.

På anläggningen finns banor för folkrace, rallycross och motocross samt ett endurospår som ringlar sig runt hela området.

Hemmaklubb är Haninge MK som 1958 bildades som en motorcykelklubb med en lokal i Jordbro. Bilsport kom snart med på programmet.

Haninge MK arrenderar Högstabanans mark av kommunen för drygt 100 000 kronor om året.

Källa: Haninge Motorklubb