Hård debatt men ingen lösning för gokartbanan

William Winsth och Sebastian Hedin är två av de unga förare som kör karting i Järfälla MK.
William Winsth och Sebastian Hedin är två av de unga förare som kör karting i Järfälla MK.
Det blev en intensiv debatt när gokartbanan norr om Staketvägen diskuterades i fullmäktige i Järfälla i kväll, måndag. Men medlemmarna från Järfälla MK som samlats på i läktaren fick lämna kommunhuset med dystra besked i bagaget.

Ungdomar från Järfälla MK, i overall och med hjälm, hade tagit sig till kvällens fullmäktige för att manifestera sina förhoppningar om att kunna fortsätta att köra karting i Järfälla MK efter årsskiftet.
Men de förhoppningarna kom på skam.

”Regionalt ansvar”

I en interpellation ville Lennart Nilsson (KD) veta vad kommunstyrelsens ordförande Claes Thunblad (S) har gjort för att säkerställa att det finns en gokartbana kvar – som Järfälla och andra kommuner kan finansiera gemensamt – efter den 1 januari, och hur Claes Thunblad ser på Järfällas ansvar för kårtingens framtid i Stockholms län.
– Gokartbanan är inte Järfällas ansvar utan ett regionalt ansvar, svarade Claes Thunblad som också förklarade att Järfälla verkligen hade försökt rädda gokartbanan, men att det fallit på andra kommuners ovilja.

Juridisk tvist pågår

Bland annat var det Sollentuna kommun, som har ordförandeposten i markägaren Sollentuna Häradsallmänning, som stoppade Järfällas förslag att motorklubben skulle få ett nytt arrende med i princip samma villkor som i det tidigare avtalet.
Men, invände Lennart Nilsson, det förslaget var aldrig genomförbart eftersom det pågår en juridisk tvist då Järfälla MK har stämt häradsallmänningen.
Därför, förklarade Lennart Nilsson, var häradsallmänningens förslag – att Järfälla kommun tar arrendet och hyr ut till motorklubben i andra hand – det enda realistiska.

Tidsfristen ute

Järfälla kommun och Sollentuna Häradsallmänning lyckades dock inte enas om längden på avtalet – Järfälla ville ha det 2-årigt och häradsallmänningen föreslog 10-årigt – innan tidsfristen gick ut i slutet av förra veckan.
Enligt Claes Thunblad är förhandlingarna därmed avslutade, det blir inget avtal.
– Men barnen som kör gokart är viktigare än det som annars blir på platsen – lastbilsparkering och kassahantering. Och häradsallmänningen vill förhandla. Dra inte ner rullgardinen, vädjade Lennart Nilsson till Claes Thunblad.

Rullgardinen redan nere

Men rullgardinen tycks redan vara nerdragen.
– Vi har gjort det vi kan, utom att helt ensamma ta ansvaret för gokartbanan. Nu har tidsfristen löst ut för det här avtalet och den här platsen, sa Claes Thunblad.
Efter interpellationsdebatten fortsatte diskussionen då Nicoletta Jozsa ställt en enkel fråga för att få svar på bland annat om Järfälla kommun avser ”att skriva avtal med Sollentuna Häradsallmänning för att hyra marken där gokartbanan i dag finns”.

Tvingas bort vid nyår

– Svaret är nej, sa Claes Thunblad.
Därmed ser det ut som att Järfälla MK om ett par veckor tvingas lämna banan de har haft sedan 1982, och att Stockholms län står helt utan tävlingsbana för karting.

Illa för gokartbanan – det blir inget avtal