Frossa i derbysegrar i Bajensupportrarnas egen årskrönika

Magnus Hagström, Hammarby iF, Supportrarnas Matchprogram
Magnus Hagström på Medborgarplatsen, inför en match, med ett av säsongens matchprogram i handen.
Hammarby, Årskrönika 2016
Årets årskrönika från "Supportrarnas Matchprogram" behandlar hela säsongen, men tillåter sig att frossa lite extra i de tre derbysegrarna mot Djurgården och cuptriumfen mot AIK.
När Hammarby Fotboll la ner sitt matchprogram tog en grupp fans saken i egna händer och började göra ett eget. För tredje året i rad ger de också ut en årskrönika i bokform. Årets bok – ”Söderort kommer alltid va vårt” – frossar i derbysegrar och kommer nästa fredag.

– Det är intressant med Hammarby att även under en sådan här ganska medelmåttig säsong får vi vara med om en del riktigt starka upplevelser. Att slå ut både AIK och Djurgården ur cupen och att vinna alla derbyn mot Djurgården – sådant är väldigt viktigt för många supportrar, säger Magnus Hagström, redaktör för ”Supportrarnas Matchprogram”.

Han betonar samtidigt att årskrönikan är en berättelse om hela säsongen, om alla matcher, med mycket bilder, texter och statistik.

– Och vi har med många bilder av fans, vi kommer ju själva från supportervärlden.

Bland texterna finns exempelvis ett kapitel, ”Firma Aiboo” om mittbacksparet Joseph Aidoo och David Boo Wiklander som blev en för de flesta oväntad braksuccé.

– De gjorde ju inte så många matcher ihop, men när de spelade tillsammans gick det exceptionellt bra. Vi räknade ut att med deras poängsnitt över hela säsongen så hade Hammarby vunnit Allsvenskan. Med snittet i de övriga matcherna hade vi å andra sidan åkt ur, konstaterar Magnus Hagström.

”Supportrarnas Matchprogram” såg dagens ljus 2008. Tre veckor innan säsongsstarten meddelade Hammarby Fotboll att man inte längre tänkte ge ut något matchprogram.

– Det skulle finnas något i digital variant, i telefonen, men inte i tryck. Då var vi ett gäng som tänkte att antingen gnäller vi och klagar eller så gör vi något år det själva. Vi trummade ihop folk och ordnade med tryckeri och säljare och kom ut med ett program på åtta sidor till hemmapremiären.

Enligt Magnus Hagström är det ”lite typiskt Hammarby” att fansen tar ansvar för något som det i regel är naturligt att klubben sköter.

– Och efter halva säsongen hörde Hammarby av sig och sa att sponsorerna saknade program så klubben började förbeställa av oss för att kunne ge till dem. Då kände vi att vi hade haft lite rätt i alla fall.

I dag är matchprogrammet 32–36 sidor och 25 personer – skribenter, formgivare, fotografer och säljare – ingår i organisationen. Programmet håller en professionell nivå, även om det fortfarande görs ur supporterns perspektiv.

– Vi bestämde tidigt att det, även om det är en supporterprodukt, ska vara ett matchprogram och inte ett fanzine. Vi raljerar inte över motståndare utan håller en anständig ton. Men vi är samtidigt fristående från klubben och måste inte gilla att allt Hammarby gör, säger Magnus Hagström.

Årets årskrönika har officiell releasefest den 6 december, men kommer från tryckeriet den 2 december och kommer troligen att finnas till försäljning redan på kvällen samma dag då Hammarby Bandy spelar derby mot IK Tellus hemma på Zinkensdamms IP.